Utställningen Experiment Stockholm
– visar sex nyproducerade platsspecifika konstverk samt tankeexperiment som undersöker och gestaltar olika aspekter av staden.
I Färgfabrikens utställning Experiment Stockholm vi bjuder in besökaren att experimentera för att tillsammans skapa bilder och visioner om ett framtida Stockholm. 23 september – 29 november 2015
Utställningen är uppdelad i två sektioner: den stora salen där du möter utställningen med alla dina sinnen, och de mindre projektrummen där du får en intellektuell ingång till olika fallstudier, tankeexperiment och till pågående experiment på olika platser. I mer än ett år har vi genomfört symposier och workshops på Färgfabriken, vi har haft utbyte med andra städer i världen; Beirut, Mostar, Berlin, Amsterdam och Yangon för att nämna några. Debatterna och samtalen fortsätter hela hösten, men också görandet, snickrandet, flätandet.
Experiment Stockholm är mer än en utställning, det är en pågående process och ett sammanhang med ambitionen att fungera som en katalysator för den fria, öppna diskussionen om Stockholm. I projektrummen vänder vi på begrepp och invanda idéer. Kan vi tänka oss en helt sammanflätad stad, där byggnation och natur inte är motsättningar? Kan vi bli mer effektiva genom att sakta ner? Hur skapas mångfald och variation? Bland annat får vi se en vision om ett nytt Stockholm gestaltat i projektet Demeter, av Jan Hietala och Moneo Brock Studio. Demeter är även en kritik av patriarkala strukturer i Stockholms stadslandskap och visar på det fruktbara i ett interdisciplinärt ickehierarkiskt samarbete mellan arkitekter och konstnärer. Fruktbara samarbeten mellan olika kompetenser är också grunden för Experiment Akalla, ett “maker space” som nu växer fram i tidigare outnyttjade lokaler, och i undersökningen “Var är ditt Stockholm”, ett samarbete med Stockholm Resileince Centre, där vi synliggör Stockholmarnas relation till, och subjektiva kunskap om, platser.
Konstverken i stora salen är nyproducerade, de flesta är platsspecifika och fortsätter att förändras, växa och utvecklas under utställningstiden. Ofta i samarbete med besökaren eller särskilt inbjudna gäster. Konstnärerna i Experiment Stockholm bjuder in publiken till upptäcktsfärder bortom våra vanliga rutiner.
I sitt videoverk Cykel-dérive tar sig dansaren och koreografen Anna Asplind an det landskap som sträcker sig från Liljeholmen till Haninge. Bortom innerstaden. Stadens ljud, röster och berättelser möter du i ljudverket Hidden Ecology av Osynliga Teatern (Jens Nielsen och Tomas Rajnai) som leder varje besökare på en personlig vandring genom närområdet, där dåtid och nutid vävs samman. Medan du rör dig i stadslandskapet lämnar din rörelse ett spår på den karta som ritas på golvet inne i Färgfabriken.
Luis Berríos-Negrón arbetar med fysiska förnimmelser av det mångdimensionella. Han vill manifestera en del av dessa förnimmelser genom att utöka begreppet “växthus” som en mental, kolonial, materiell och fysisk enhet. I verket Earthscore Specularium kommer han och hans familj, tillsammans med höns, ankor, fiskar och växter i ett kombinerat boende/växthus/social mötesplats att leva och ta emot gäster. Luis Berríos-Negrón praktiserar på så vis nya boendeformer och delar, tillsammans med inbjudna gäster och utställningsbesökare, idéer kring vad detta nya boende kan vara.
I Urban Weaving av Asante Arkitekter (Frida Öster och Carolina Wikström) visar en slags paviljong, som gestaltar idén om ett annat sätt för Stockholms arkitektur att växa fram, där människan får stor frihet inom givna ramar. Ramarna kan likna rumsindelningar eller tomtgränser, som här bildar en fasad som varierar i djup och detaljer. Genom workshops inspirerade av hantverkstekniker från Sverige och Tanzania bygger Asante tillsammans med andra vidare på fasaden under utställningens gång.
Maretopia är ett konstnärligt kollektiv initierat av Jens Evaldsson, med visionen att skapa en flytande kultur- och ekoby, som nu växer fram genom olika flottar i vattnet utanför Färgfabriken. Projektet utökas allteftersom fler intresserade ansluter sig till kollektivet. Potentialen i Stockholms vatten prövas både idémässigt, juridiskt, estetiskt och praktiskt.
Ljusdesignern Svante Petterson jobbar inte bara med ljus och färgers betydelse. Hans verk Color Trip bildar bokstavligt talat en passage mellan utställningens två avdelningar, men handlar också om friheten att i en stad formas som människa.
I den stora salen finns också Experiment Stockholms nav: workshopområdet. Här kan barn och unga, pensionärer och yrkesverksamma arbeta med olika frågor kring Stockholmsregionens framtid. Resultaten kommer att läggas till utställningen under tiden den pågår. Stockholm ska växa nerifrån och upp.
Konstnärer
Luis Berríos-Negrón har arbetat med fysiska förnimmelser av det mångdimensionella. Han vill manifestera en del av dessa förnimmelser genom att utöka begreppet “växthus” som en mental, kolonial, materiell och fysisk enhet. För Experiment Stockholm har Luis fått i uppdrag att realisera verket Earthscore Specularium. Som en uppföljning till Nonsphere serien och som ett försök att återkomma till ett oavslutat samtal med den bortgångne, amerikanska konstnären Paul Ryan, kommer han och hans familj att leva i och ta emot gäster i utställningen, där man praktiserar och delar ideér kring alternativa boendeformer.
Läs mer om Earthscore Specularium.
Maretopia är ett kollektiv som har initierats av den Liljeholmenbaserade konstnären Jens Evaldsson. Maretopia undersöker den potential som finns hos Stockholms vatten. Idén är att skapa en flytande kultur- och ekoby på flottar som ligger för ankar utanför Färgfabriken. Den första flotten byggdes av material som blev över efter Färgfabrikens förra stadsutvecklingsutställning Stockholm on the Move. Flottarna byggdes av studenter från IA1 inrednings arkitektur på Konstfack.
Läs mer om Maretopias program
Maretopia är ett kollektiv som har initierats av den Liljeholmenbaserade konstnären Jens Evaldsson. Maretopia undersöker den potential som finns hos Stockholms vatten. Idén är att skapa en flytande kultur- och ekoby på flottar som ligger för ankar utanför Färgfabriken. Den första flotten byggdes av material som blev över efter Färgfabrikens förra stadsutvecklingsutställning Stockholm on the Move.
GENOMFÖRT PROGRAM
Det konstnärliga programmet som Maretopia erbjuder under Experiment Stockholm består av enstaka dagsevenemang på vattnet. Som vatten reflekterar ljus kommer också utomhusevenemangen att visualiseras och kontextualiseras inomhus på Färgfabriken. Curator för programmet är Kristina Lindemann.Onsdag 23 september, ca. kl. 18.30 Era Isabel Serander och Sara Hedberg
Performance: Rituell Invigning av Maretopia
Lördag 17 oktober kl 16.00–17.30: Love Enqvist presenterar pågående projekt
Love Enqvist har vid flera tillfällen använt sig av vattnet och egna personliga minnen som en utgångspunkt i sitt konstnärliga arbete, vilket tog honom från Stockholm till Istanbul i en kajak, till världens ände och ett försvinnande språk såsom till en man som rest over oceanen med en flotte och varit nära döden.
På lördag, kommer Love bjuda in till en performativ skymningsresa, en fysisk och psykologisk avdrift som passerar förbi fragment av språk och minne, rörelse och försvinnande, resa och dokumentation. Livet är förändring och resan ämnar främja en tankeprocess kring en berättelses ursprung och destination.
Lördag 24 oktober kl 14.00: Konsthall323 i ett samtal om rörlighet, grannskap och närhet till vatten.
Vi träffas utanför Färgfabriken och kommer röra oss mellan Färgfabriken, Maretopia och Konsthall 323, längd ca. 2 timmar.
Den 24 oktober är Konsthall 323 på plats vid/på/hos Maretopia. Konsthall 323 är en konstinstitution i en bil, verksam sedan 2010 på platser som nås med bil. Konsthallen drivs av Frida Krohn och Ylva Trapp.
Sedan 2014 bedrivs Konsthall323s verksamhet framför allt i Saltsjöbaden, där det finns mycket att upptäcka för samtidskonstens kritiska blick; arbetsmarknadskonflikter, konstnärsmyter, kapitalistdrömmar och dödsångest. Här finns Xets målade garderobsdörr, Grünewalds enorma ateljédörr, blanka BMWar, solbrynta vita hudar, solglitter och iskristaller. De har träffat skrinnare, hotellpersonal, slottshusägare, fackföreningsekonomer, konsthallschefer och lösgående hundar. De har lärt sig om jazzgossar, stridsåtgärder, akvarellmåleri, gröthem, kapitalisthistoria och hudteknologi.
Denna lördag kan ni lyssna på ljudverk därifrån; betraktelser av ett samhälle vid vatten som karakteriseras av ordning, trygghet, tomhet, storslagna byggnader och berättelser och där Konsthall323 ser stor utvecklingspotential. Samtalet kommer även kretsa kring frågan vad som händer när en konsthall inte är verksam i fasta lokaler och hur Saltsjöbaden har påverkat konsthallens program.
Vi möts kl. 16.00 vid Gröndals båtklubb för en resa, där vi glömmer kylan i 1,5 timmar och lär känna mer av Love Enqvists arbete. Tänk på att ha på er passande utomhuskläder (mössa, halsduk, vantar, varma strumpor). Ta gärna med egen filt om ni kan. Det är begränsad antal platser, för garanterad plats får ni gärna OSA till maretopia.org@gmail.com senast fredag kl. 15.00.
Onsdag 28 oktober 2015 kl 13: Art Lab Gnesta – Swamp Storytelling
Konstnären Signe Johannessen och curatorn Caroline Malmström har de senaste åren samarbetat i en rad projekt, både inom och utanför den konstnärliga verksamheten Art Lab Gnesta.
På Maretopia presenterar de sitt arbete med Swamp Storytelling, ett arbete som utgår från träsket som en symbol för rådande klimatpolitik, nödvändiga omvandlingsprocesser och livets vagga.
Projektet började som ett utbyte med den marinbiologiska forskningsstationen ANET (The Andaman and Nicobar Islands Environmental Team) i Indien. De ville kombinera arbetsfälten för naturvetenskaplig forskning och konstnärlig produktion kring miljöfrågor, och samtidigt undersöka hur konst kan fungera som kunskapsförmedlare för ny forskning. I utbytet har konstnärer bjudits in till nära dialog med forskare och tjänstemän för att formulera nya perspektiv på frågor om miljö, klimatutmaningar och katastrofhantering.
Som en del av Maretopia kopplar de ihop indiska och svenska träsk med Liljeholmsvikens vatten, och öppnar upp för ett samtal om vad vi kan lära oss av träsket. Samtalet bygger också på en workshop som Signe och Caroline gjorde med Konstfacks textilstudenter i åk 2 och 3 i skogen utanför Gnesta, varpå studenterna skrev varsin fabel som ett konstnärligt statement.
Lördag 31 oktober 2015 kl 14: Jonas Esteban Isfält – Skanna territorium: Om glitch, green screen och akvarellmåleri
Vi träffas utanför Färgfabrikens entré, längd ca. 2 timmar.
På lördag, den 31 oktober, bjuder fotograf Jonas Esteban Isfält in till Maretopia för en presentation av sitt pågående arbete med ämnena glitch, green screen och akvarellmåleri i romantiken. Romantiken har associerats med uppkomsten av ett specifikt sätt att prata och tänka kring ekologi och nationell identitet. Presentationen kommer bl.a. ta upp varför det idag återigen kan vara intressant att förhålla sig till dessa idéer.
En bärbar handhållen skanner används vanligtvis för att digitalisera enstaka rader text genom att röra skannern över en yta där texten befinner sig. Istället för att skanna text, skannar Isfält andra ytor omkring oss. Man kan kalla det för att ta prover från en viss plats. I en vetenskaplig process skulle dessa prover kunna samlas, katalogiseras eller arrangeras och arkiveras baserat på en viss hypotes. I processen att överföra information från sin ursprungliga plats till den digitala sfären kan delar av information gå förlorad och materialet sätts ihop annorlunda med glapp och glitches.
Isfält är intresserad av abstraktioner och fel i den digitala fotografiska processen och dess relation till föreställningar om sanning och hur vi relaterar till och producerar ideologi. Det godtyckliga av glitchen gör inhämtning av data till en icke-vetenskaplig praktik och ifrågasätter vetenskaplig kunskapsproduktion i sig. Installationen av flaggor på Maretopia kan förstås som ett tecken på en möjlig förskjutning av vår syn på territorialitet. Gjorda av chroma key green screen tyg, kan de både representera ekologirörelsen och användas som projektionsyta för vår föreställda territoriala tillhörighet.
Torsdag 12 november 2015 kl 11: Isabel Löfgren & Peter Lang – Att uppleva platser i rörelse: Ö-A Möbius Trip & Stalker walks
Välkommen till presentationen av ”Ö – A Möbius Trip” publikationen på Färgfabriken torsdag den 12 november, kl. 11.00. Tillsammans med Isabel Löfgren ( konstnär/skribent och forskare på KTH), en av Ö-expeditionsledarna, och Peter Lang (professor i arkitekturteori och historia på KKH och medlem i Stalkergruppen), kommer vi bege oss på en psykisk upptäcksfärd av archipelagic thinking , nordisk odysseemytologi och tankar kring resande, derive, nomadism och heterotopiska platser.
Publikationen ”Ö – A Möbius Trip” dokumenterar en serie utforskande resor som hade målet att hitta en mystisk ö i Stockholms skärgård av en grupp internationella konstnärer. Peter Lang har varit medlem i den Rom-baserade ”urban arts” forskningsgruppen Stalker sedan 1997. Medan det finns många skillnader kring hur och varför de respektive utforskande praktikerna ägde rum, finns det också tydliga länkar som t.ex. fascinationen för Homers Odyssee och den grundläggande frågan vilken sorts insikt resorna tillåter när tids och platsangivelser mellan nu och någon annanstans, här och då blandas.
Efter en kort introduktion till Ö resorna och Stalkers derivé kommer Isabel Löfgren framföra några avsnitt från boken där mytomspunna öar tillåter läsaren att träffa det okända i ett alternativt och expanderat universum. Efter läsningen får vi pröva några fantastiska delar av menyn som skapades specifikt till resorna och som utförligt illustreras i boken till ljuden av Radio Ö som var en pirat radio station som sattes upp våren 2014, vars inspelning som var specifikt komponerad för detta tillfälle presenteras som en CD tillsammans med publikationen.
Carl-Oskar Linné
En resa på vattnet som handlar om kvadratmeterpriset på land
Cecilia Tjärnberg
Workshop Flytande Våtmark
OM MARETOPIA
Den 5 juni sjösattes de fyra första flottarna i Gröndals hamn mittemot Färgfabriken. Flottarna byggdes under kursen Floating Utopias på Konstfack av studenter från Inredningsarkitektur & Möbeldesign, som under fem veckor undersökte temat genom en rad föreläsningar, workshop och samtal under ledning av Sergio Montero Bravo, Rochus Urban Hinkel och Jens Evaldsson.
Maretopia är till för alla. För den som ville fanns det möjlighet att låna en trampbåt och på egen hand besöka flottarna.
Anna Asplind är dansare och koreograf. I sitt videoverk tar hon sig an det stadslandskap som sträcker sig från Liljeholmen till Haninge. Bortom innerstaden. I ett landskap organiserat kring bilen rör hon sig till fots, med cykel eller kollektivt. Under Experiment Stockholm organiserar hon också cykel-dérives, där deltagarna slumpmässigt låter sig driva fram genom stadslandskapet för att upptäcka oanade sidor.
Läs mer om verket
Cykel-dérive
Under drygt en månads tid har koreografen Anna Asplind ”drivit omkring” på cykel mellan Färgfabriken och konsthallen i Haninge kulturhus. Att ”driva omkring” eller utföra en dérive är en metod som användes av den politiska och konstnärliga rörelsen situationisterna i 50-talets Paris. Likt deras undersökning av industrisamhällets urbana miljö och dess påverkan på vår sinnesstämning har Asplind genom dériven undersökt förortslandskapets effekt på den resande kroppen. Tillsammans med den audiovisuella konstnären Marcus Wilén och kompositören Tomas Björkdal har hon skapat ett videoverk där platsens psykogeografi leder resan framåt från scen till scen. I ett förortslandskap utformat för bilen, där platsens form, den höga hastigheten och ljudvolymen gör det ogästvänligt att vistas, har de tagit sig tid att stanna upp. Bilens dominans i denna miljö skapar gränser och barriärer för den resande kroppen vilket försvårar för mötet mellan människor. Genom att öppna sinnet, bryta det vanliga rörelsemönstret och lägga bort förutfattade meningar kan vi se och uppleva nya saker. Verket uppmuntrar besökaren till att tillfälligt ta rummen mellan öarna av bebyggelse i besittning och ge dessa odefinierade platser identitet genom att utföra en egen #cykelderive.
Under Experiment Stockholm organiserar hon också tvp cykel-dérives mellan Liljeholmen och Haninge, där deltagarna slumpmässigt låter sig driva fram genom stadslandskapet för att upptäcka oanade sidor.
Asante arkitekter är ett ungt arkitektkontor som på uppdrag av Färgfabriken ritat vad som kan beskrivas som idén om en ny hustypologi. Urbana hus som byggs billigt i trä och kanske i tyg, det femte byggmaterialet. Ett sätt att planera och bygga som öppnar upp för helt andra aktörer att få bygga, som kan skapa en finkornig social mix: Urban Mångfald.
Läs mer om projektet
Asante arkitekter, Carolina Wikström och Frida Öster, är ett ungt arkitektkontor som på uppdrag av Färgfabriken ritat vad som kan beskrivas som en teckning i väv. Det är idén om en annan slags stad, med ett annat slags hus.
Asante arkitekter jobbar med ett barncenter i norra Tanzania och inspireras av afrikanska mönster och hantverkstraditioner. Särskilt hos Massajerna lever hantverkstraditionen kvar och de första ramarna med väv i paviljongens struktur är tillverkade i Tanzania enligt traditionella metoder.
Publiken kommer kunna bygga vidare på paviljongens fasad under utställningen i särskilda workshops. På så sätt blir det ett kulturutbyte och en väv även mellan Tanzania och Sverige. Istället för en stad som byggs av några få för några få, så kunde Stockholm byggas av många för många fler. Ett Stockholm byggs nerifrån och upp av många olika människors idéer och förmåga.
Osynliga teatern består av Tomas Rajnai och Jens Nielsen, som skapar interdisciplinära föreställningar och filmiska upplevelser genom ljud, där publiken bjuds in att bli en del av berättelsen och koreografin. I verket Hidden Ecology undersöker de hur det skulle se ut om en karta förändrades efter behov och rörelsemönster. De utgår från tanken att den arkitektoniska omgivningen befinner sig i dåtid medan förhållandet mellan människa och arkitektur uppstår i nutid. Användandet av detta rum befinner sig i konstant förändring beroende på vem som besöker det. Genom att utforska staden utifrån icke-givna mönster öppnar vi för möjligheten att skapa nya stigar att kartlägga och historier som utspelar sig där, där besökaren blir en del av handlingen.
Läs mer om verket
Hidden Ecology
I verket Hidden Echology arbetar Osynliga teatern tillsammans med Interaktionsstudion Liquid som består av Jurgen Köningsmann och Morgan Fredriksson.
Tillsammans undersöker de hur det skulle se ut om en karta förändrades efter behov och rörelsemönster. De utgår från tanken att den arkitektoniska omgivningen befinner sig i dåtid medan förhållandet mellan människa och arkitektur uppstår i nutid. Användandet av detta rum befinner sig i konstant förändring beroende på vem som besöker det. Genom att utforska staden utifrån icke-givna mönster öppnar vi för möjligheten att skapa nya stigar att kartlägga och historier som utspelar sig där, där besökaren blir en del av handlingen.
Föreställ dig att du går genom en stad och beroende på hur du går eller vad du gör för val så förändras ljuden medan du förflyttar dig. För när du närmar dig en plats eller rör dig bort från den så ändras karaktären av vad du hör. Du kommer att gå igenom den här upplevelsen och styras av en röst och ett GPS-system, men desto längre tiden går så börjar rösten bli mer personlig och tillsammans så upptäcker ni de outforskade platserna. Doften av skeppsvrak, betong, glömda barndomsdrömmar, och skuggan av ett ansikte som liknar ditt eget. Du blir medveten om ljud som inte hör till platsen, inspelade minnen från andra som gått här innan dig, och du blir själv instruerad att lämna ett spår av dig själv.
I Hidden Echology skapas en värld där det osynliga blir synligt. I form av en Audio Walk leds ni två och två tillsammans ut från Färgfabriken. Efter en stund uppmanas ni att agera mot varandra och leds vidare på en egen stig. En stig där ditt undermedvetna och verkligheten sakta smälter samman. Du uppmanas att både lyssna och se staden i ett intimt och genom ett poetiskt ljus. Tillsammans skapas en drömlik berättelse som kastar omkull våra referenspunkter och vår uppfattning om saker. En urban upplevelse som ger dig möjligheten att stå ansikte mot ansikte med berättelser som är gömda på gatorna omkring dig. Du bjuds in till att upptäcka stadens många ritualer som vi annars inte lägger märke till och som definierar en ny sensorisk geografi.
Svante Pettersson deltar i Experiment Stockholm med verket Color Trip, en ljuspassage där vi liksom i staden formas och påverkas av det fysiska rummet. Svante Petterson är ljusdesigner erkänd både i Sverige och internationellt och tidigare i år kom han ut med boken SEE THE LIGHT där han delar med sig av sin filosofi kring ljus.
Läs mer om verket
Color Trip
Ljusdesignern Svante Petterssons installation handlar om det som i alla tider lockat människor att flytta till städer. Friheten att få tänka, tala och vara som man vill. Att komma till en fristad. Att få välja att vara ifred, helt anonym, men ändå omsluten av folk – eller att söka sig till en ny, självvald gemenskap.
Svante Pettersson har skapat en passage som illustrerar denna typ av transformation. Passagen rör sig mellan de mer intellektuella fallstudierna i projektrummen och de konstnärliga verken i stora salen. Hans uttrycksmedel är det artificiella ljuset som är en så viktig del av stadsmiljön, inte minst under vinterhalvåret i Stockholm.
Den optimala visuella upplevelsen, och fotovyn, är vid angiven ’photo point’ 130 cm från golvet. Ladda upp bilderna på sociala medier med #colortrip.