Färgfabrikens utställningar och program 2025

Färgfabriken har under 30 års tid utforskat de stora frågorna om det gemensamma och vår framtid genom dialog och samarbeten. Under 2025 visas tre större separatutställningar där konstnärernas personliga sökande, rädslor, fantasier och berättelser står i centrum och utmynnar i unika formspråk. Programmet fördjupas genom publika samtal, forskningssamarbeten och Open Studios som kretsar kring människors relationer till natur, samhälle och teknologi.


Utställningar

Bild: Vargmamman (2022), detalj. Lisa Englund.

Lisa Englund
Beckers konstnärsstipendium 2025
1 februari–16 mars
Stipendiatutställning, Stora salen
Curator: Emilia Rosenqvist

Lisa Englund (f.1993), även kallad LIEN, är en svensk konstnär från Västerås baserad i Stockholm som arbetar med textil väv som främsta medium. För Englund är uttrycket ”från ax till limpa” en påtaglig realitet. Hon samlar svampar och växter och färgar för hand de garner i ull och lin som ligger till grund för bildvävarna.

I motiven diskuterar hon frågor kring dikotomier som kultur/natur, heligt/profant och människa/djur, ofta med en blinkning till äldre folktro. Lekfullt och följsamt bjuder hon in oss till en drömsk, stiliserad och humoristisk värld, med en grundpuls av längtan och vemod.

Lisa Englund har en masterexamen från Konstfack CRAFT med inriktning textil och har tidigare studerat på Gerlesborgsskolan. Hon har deltagit i grupputställningar på Kulturhuset, ArkDes och Västerås konsthall. Stipendieutställningen på Färgfabriken och KKAM Höganäs 2025 blir hennes första stora separatutställning.

Läs mer om konstnären och juryns motivering här.

Bild: Roland Persson i sin ateljé (2024).

Roland Persson
5 april–15 juni
Separatutställning, Stora salen
Curator: Anna-Karin Wulgué och Emilia Rosenqvist

Stockholmsbaserade Roland Persson, född 1963, är en av Sveriges mest framstående konstnärer, internationellt uppmärksammad för sina surrealistiska silikonskulpturer som utforskar människans relation till naturen. Genom den unika tekniken att färga silikonet under gjutningen skapar Persson verk som visuellt förför genom sin realistiska detaljrikedom. I hans verk flätas rädslor, sorg, sexualitet och död samman till en väv av uttryck.

Persson skapar surrealistiska kompositioner genom hyperrealistiska avgjutningar av flora och fauna, där det flexibla silikonmaterialet har en central roll. Med en målerisk metod och experimentella tekniker lyckas han skapa en extraordinär detaljrikedom i sina skulpturer. Detaljerna är så noggrant utförda att de framstår som verkliga naturfragment – frusna ögonblick i en surrealistisk, drömlik värld där naturen klänger sig fast vid liv trots mänsklig förstörelse.

Roland Persson har sedan sin masterexamen från Konsthögskolan vid Umeå Universitet 1993 ställt ut både i Sverige och internationellt. Han har bland annat visats på Liverpool biennalen 2021, Österbottens museum i Vasa 2023 samt på Amos Rex och HAM i Helsingfors 2024. Persson finns representerad i samlingar och i många offentliga rum runt om i Sverige, bland annat på torget i Västra skogen, Stockholm, Täby kommunhus och på Stortorget i Örebro. Han är också nominerad till Finlands mest betydande bildkonstpris, Ars Fennica 2025.

Vårens utställning med Roland Persson är en större presentation som spänner över tre decennier.

Bild: Flo Kaserau på studiebesök på Cementa, Lövholmen, Stockholm.

Flo Kasearu
Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anyone (BANANA)
13 september–23 november

Separatutställning, Stora salen

Höstens utställning blir den första större presentationen av den estniska konstnären Flo Kasearu i Sverige. Kasearu använder ofta olika material och uttryckssätt – allt ifrån hittade föremål och personliga artefakter till digitala medier – för att skapa berättelser om den uteslutnings- och inkluderingsdynamik som definierar samtida stadsutveckling.

Utställningstiteln syftar på invånares motstånd mot föreslagna utvecklingsprojekt i deras närområde på grund av upplevda negativa effekter. Den problematiserar hur stadsutveckling kan omforma stadsdelar utan hänsyn till lokala sammanhang och perspektiv. I utställningen uppmuntrar hon en djupare förståelse av hur våra privata val har offentliga konsekvenser och hur motstridiga faktorer och synpunkter formar stadsutvecklingen.

Flo Kasearu har studerat måleri och konst vid Estonian Academy of Arts, samt vid Rebecca Horns multimediastudio vid Berlins konstuniversitet. 2013 öppnade hon sitt eget hus-museum i Tallinn. Kasearu har deltagit i Gwangju-biennalen i Sydkorea, Performa Festival i New York och mottagit flera utmärkelser som exempelvis Estonian State Cultural Award (2021). Förutom i privata samlingar finns hennes verk på Estlands konstmuseum, Tartu konstmuseum, Kiasma och Europeiska centralbanken.

Utställningen är ett samarbete med Kai Art Center i Tallin och har utvecklats under ett års forskningsresidens hos ett energiföretag i Tallinn, och genom platsbesök på Färgfabriken och Lövholmen.


Open Studio

Färgfabrikens Open Studio bjuder in projekt, konstnärer, arkitekter och andra kreatörer att ta över ett eller två projektrum för att utforska en idé under en period innan den tagit sin slutgiltiga form. Under 2025 kommer flera spännande projekt att ta form.

Anna Lundh – Miss Clock (into the groove)
Bild: Stillbild ur film, Anna Lundh

Miss Clock (into the groove) 
Anna Lundh
22 januari–26 januari

Konstnären Anna Lundh har bjudits in till ett publikt research residency. Anna Lundh gör här en fördjupad konstnärlig undersökning av vårt alltmer komplexa förhållande till teknologi. Utställningen Miss Clock (into the groove) utforskar olika aspekter av tid i relation till digitalisering och samhälle, men även frågor kring kön och genus i förhållande till teknologi – i synnerhet ”talande teknologier” – och hur den mänskliga röstens nära förbindelse med identitet och mellanmänsklig tillit är under radikal omförhandling.

Relational Technologies, Technological Relations
8 februari–2 mars
Curator: Jacek Smolicki och Uppsala Hub for Digital Existence

Utställning, workshops och samtal som bygger på forskningsprojektet BioMe. Projektet undersöker biometrins allt större roll i våra liv och städer – maskinbaserade mätningar och statistik analys av människors unika fysiska och beteendemässiga egenskaper – och hur Ai redan påverkar oss.
Konstnärer och andra deltagare: Joana Zylinska, Linda Hilfling Ritasdatter, Kristoffer Gansing, Maria Hellström Reimer, Tania Ruiz Gutiérrez, Mary Maggic, Mahmoud Keshavarz, Pedro Oliveira, Max Björverud och Jacek Smolicki.

The Artwork at the End of the World: Art and the Human Facing Death and Extinction
David Revés
12 april–11 maj

David Revés är portugisisk curator, författare och forskare som arbetar med ett doktorandprojekt kopplat till Nova University of Lissabon och Linköpings universitet utifrån metoderna Queer Death Studies. Hans projekt utvecklar kritiska perspektiv kring döden och döendet genom konstnärliga, historiska och filosofiska synvinklar samt undersöker hur samtidskonst kan jämka, möta eller införliva vissheten om död och bortgång, liksom hur konsten kan hjälpa oss att förstå både mänsklig och planetär utrotning.

The Ruderal Garden
Garden Loops
Pågående

Konst- och arkitekturkollektivet Garden Loops är inbjudna att vidareutveckla projektet The Ruderal Garden som de etablerade under 2024, bland annat genom en liten experimentell trädgård på Färgfabrikens parkering, en så kallad ruderatträdgård som är ett delvis vilt, delvis bearbetat landskap.


Programpunkter

Här är ett urval av vårens program, mer tillkommer.

Public Retreat
Januari

Public Retreat kommer tillbaka till Färgfabriken i början av 2025 för att avsluta sitt arbete som påbörjades i Färgfabrikens projektrum under hösten 2024. Det bjuds på performance, boksläpp och konsert.

Elektronisk Flora
Lerin/Hystad
26 mars

I samband med utgivningen av boken Elektronisk Flora av konst- och musikduon Lerin/Hystad – Simon Torsell Lerin och Bettina Hvidevold Hystad – arrangeras ett eftermiddagsprogram med föreläsningar, en paneldiskussion och en improviserad konsert med växter, sensorer, modulsynt och gitarr.

Samtal om framtidens Stockholm

Med anledning av att Färgfabriken fyller 30 år återbesöker vi under våren tidigare stadsutvecklingsprojekt som Stockholm at large, Stockholm on the move och Experiment Stockholm. För att belysa visioner om den växande staden och vad framtidsbilder har för betydelse. 

Vårmarknad
22-23 mars

Färgfabriken Marknad är en av Stockholms största marknader för konsthantverk och design.

Kulturnatten

Den 26 april deltar vi i Kulturnatten då vi öppnar upp och aktiverar hela huset och de pågående utställningarna tillsammans med Färgfabrikens Kafé, Färgfabrikens ungdomsråd och inbjudna.