A Clockwork Brunette – Performance av Anna Lundh
22 januari
18.00
Takvåningen
Fri entré. Ingen föranmälan krävs, begränsat antal platser.
Performancet framförs på engelska.
Viktigt! Kom i tid, performancen börjar exakt vid angiven tid.
Vad händer när tiden får en röst – och den rösten tillhör en kvinna?
I denna nya lecture performance (föreläsningsperformance) utforskar konstnären Anna Lundh ”talande teknologier” och dess könsbundna historia, och spårar dess kopplingar till tid, teknologi och den mänskliga röstens förändrade roll i samhället. Lundh ringar in fenomenet ”Fröken Ur”, den ikoniska talande tidgivningstjänsten som introducerades i Sverige 1934 och som var en banbrytande teknologi för att ge precis tid på begäran. ”Fröken Ur” markerar också brytpunkten för en mycket tidig automatisering av den mänskliga rösten och representerar en märklig hybrid av kvinna och maskin, analog och digital, dåtid och framtid.
Genom att blanda live-element, arkivmaterial och audiovisuella interventioner, undersöker A Clockwork Brunette vårt förhållande till systematiserad tid – en kollektiv överenskommelse vi sällan ifrågasätter – samtidigt som den rör sig in i den suddiga sfären av artificiella röster, utmanar våra antaganden om identitet och autenticitet och utforskar en framtid vi snabbt närmar oss.
A Clockwork Brunette är en del av utställningen Miss Clock (into the groove).
Miss Clock (into the groove)
Utställningen Miss Clock (into the groove) utforskar olika aspekter av tid i relation till digitalisering och samhälle, men även frågor kring kön och genus i förhållande till teknologi – i synnerhet ”talande teknologier” – och hur den mänskliga röstens nära förbindelse med identitet och mellanmänsklig tillit är under radikal omförhandling.
Om Anna Lundh

Anna Lundh är bildkonstnär, baserad i Stockholm, och är även doktorand på Konstfack och Kungliga Tekniska Högskolan. Lundhs transdisciplinära konstnärliga praktik omarbetar och reaktiverar ofta historiska företeelser och konstnärliga visioner och tar sig uttryck i video, ljud, installation, webb-baserade verk, text och lecture performance.
Hennes arbeten har visats i Sverige på bland annat Moderna Museet, Bonniers Konsthall, Moderna Malmö, Tensta Konsthall och biennalen GIBCA, och internationellt på exempelvis New Museum, The Kitchen, och Performa i New York; på National Museum of Modern and Contemporary Art, MMCA, i Seoul, Korea; samt i Nederländerna, Norge, Finland och Danmark.
Projektet ”Miss Clock” är en del av Lundh’s avhandlingsprojekt på Konstfack och Kungliga Tekniska Högskolan, vilket behandlar ämnen såsom tid och temporalitet, liksom vårt allt mer komplexa och intrasslade förhållande till teknologi.