Anna Lundh Miss Clock (into the groove)
Separatutställning
Curator: Anna-Karin Wulgué
Takvåningen, Färgfabriken
Utställningen Miss Clock (into the groove) utforskar olika aspekter av tid i relation till digitalisering och samhälle, men även frågor kring kön och genus i förhållande till teknologi – i synnerhet ”talande teknologier” – och hur den mänskliga röstens nära förbindelse med identitet och mellanmänsklig tillit är under radikal omförhandling.
Anna Lundh spårar dessa talande teknologiers ursprung ända till 1934 då den banbrytande tidgivningstjänsten ”Fröken Ur” introducerades i Sverige och det för första gången gick att ta reda på vad klockan var, genom att när som helst på dygnet ringa ett telefonnummer (varpå en kvinnlig röst automatiskt meddelade tiden). ”Hon” existerar fortfarande, med uppdaterad röst och teknik; ljudfiler styrda av en algoritm, övervakad av Statens Forskningsinstitut. ”Fröken Ur” kan sägas vara den första automatiserade röstassistenterna och är ett tidigt exempel på när existerande teknologi beskrivs som en sammanblandning av människa och teknik. ”Hon” utgör också en förutspåelse om att någon vi känner igen på rösten i själva verket kan visa sig vara en maskin.
Genom en rad verk i form av video, ljud, fotografi och performance undersöks det särskilda tillstånd som detta samhälleliga fenomen representerar – en hybrid mellan människa och maskin, mellan analog och digital tid, mellan dåtid och framtid. Lundh har bland annat arbetat med en rad analoga och digitala processer för att återskapa optiskt ljud och med simuleringar av ”Fröken Ur”’s specifika teknologi genom mänskliga kroppar och röster. En central del av utställningen utgörs även av en nyproducerad lecture performance.
Om konstnären
Anna Lundh är bildkonstnär, baserad i Stockholm, och är även doktorand på Konstfack och Kungliga Tekniska Högskolan. Lundhs transdisciplinära konstnärliga praktik omarbetar och reaktiverar ofta historiska företeelser och konstnärliga visioner och tar sig uttryck i video, ljud, installation, webb-baserade verk, text och lecture performance.
Hennes arbeten har visats i Sverige på bland annat Moderna Museet, Bonniers Konsthall, Moderna Malmö, Tensta Konsthall och biennalen GIBCA, och internationellt på exempelvis New Museum, The Kitchen, och Performa i New York; på National Museum of Modern and Contemporary Art, MMCA, i Seoul, Korea; samt i Nederländerna, Norge, Finland och Danmark.
Projektet ”Miss Clock” är en del av Lundh’s avhandlingsprojekt på Konstfack och Kungliga Tekniska Högskolan, vilket behandlar ämnen såsom tid och temporalitet, liksom vårt allt mer komplexa och intrasslade förhållande till teknologi.
Open Studio
Denna utställning är en del av Färgfabrikens Open Studio. Färgfabrikens Open Studio handlar om att exponera den kreativa tanken när den fortfarande befinner sig i rörelse. Vi bjuder in olika spännande kreatörer att under en varierande tid ta över ett eller två projektrum.