Electronic Flora – Boksläpp och konsert med Lerin/Hystad


26 mars

15.00–20.00

Takvåningen

Fri entré men föranmälan krävs. Skicka din anmälan till frontdesk@fargfabriken.se

Färgfabrikens kafé håller öppet under hela eventet.


Välkommen till boksläpp och konsert på Färgfabriken med Lerin/Hystad.


Boken Electronic flora samlar genom teckning, text och musik duon Lerin/Hystads möten med över hundra olika växter.

Även om växter är fastsittande varelser utforskar de oavbrutet sin omgivning. De består av olika interna och externa nätverk som sammanflätar dem med sin miljö. Genom att gå ut och möta växterna i deras egen miljö försöker Lerin/Hystad motverka sin egen växtblindhet. Duon spelar in elektrisk data från växterna som genom sonifiering omvandlas till ljud där växterna själva bestämmer toner, melodier och rytmer i musiken. Men växterna är innästlade i otaliga andra organismer och då duon placerar sina sensorer på växternas blad och för ett ögonblick fångar dess elektriska aktivitet är det inte bara växterna som fångas utan alla trådar från den ekologiska väv där de är intrasslade.

Electronic flora har genom olika residensprogram tagit duon till Norge, Spanien, Schweiz och Indien såväl som olika platser i Sverige. Genom reseskildringar från exkursioner delger duon sina erfarenheter. Boken innehåller tio nya essäer från konstnärer, filosofer, konstvetare och biologer som med olika perspektiv ger unika ingångar till duons konstverk och växtvaron. Dessa inkluderar Timothy Morton, Emanuele Coccia, Giovanni Aloi, Michael Marder, Brandon LaBelle, Lars Lerin, Suresh Jayaram, Nadia Bensbih, Mats Karström och Elisabet Yanagisawa.


Electronic flora ges ut av förlaget Art & Theory Publishing och till boksläppet har duon bjudit in författaren och kuratorn Giovanni Aloi och filosofen Michael Marder som kommer att ge varsin föreläsning. Lerin/Hystad kommer genom en improviserad konsert framföra boken Electronic flora tillsammans med växter, sensorer och syntar. Duon kommer under två akter lotsa lyssnaren genom en litterär och musikalisk resa in i växtvaron.

Läs mer om boken Electronic Flora här.


Program

15:00: Introduktion, Anna-Karin Wulgué, chef och konstnärlig ledare, Färgfabriken

15:20: Föreläsning, Giovanni Aloi

16:20: Konsert, Akt 1, Lerin/Hystad

Paus 20 min

17:10: Föreläsning, Michael Marder

18:00: Samtal, Lerin/Hystad, Giovanni Aloi och Michael Marder.

18:30: Konsert, Akt 2, Lerin/Hystad

Teckningar av Bettina Hystad kommer att visas.


Lerin/Hystad

Foto: Jean-Baptiste Béranger / IASPIS Open Studios 2024

Konstnärsduon Lerin/Hystad består av Simon Torssell Lerin och Bettina Hvidevold Hystad. De har sedan 2010 arbetat tillsammans i ett gränsland mellan bildkonst och experimentell musik. Lerin/Hystad är båda utbildade vid Konstfack och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm samt på Konsthögskolan i Bergen i Norge.

Under våren 2024 var de ateljéstipendiater vid IASPIS Konstnärsnämnden i Stockholm. Duons verk har nyligen visats på Atletika Gallery (Vilnius, 2024), Konsthall C (Stockholm, 2024), Naturkulturreservatet Marhult, Smålandstriennalen (2023), Elektronisk Flora, Härke Konstcentrum (Östersund, 2023), Silvia Melancholia, Møre og Romsdal Kunstsenter (Molde, 2023), Electronic Flow(er), NAIRS Contemporary Art Center, (Scuol, 2019) Insyn&Utblick, Värmlands Museum (Karlstad, 2019). Lerin/Hystad är aktiva musiker och har turnerat i Europa, Kina och Japan.

Läs mer om Lerin/Hystad här.

Giovanni Aloi

Giovanni Aloi är författare, curator, utbildare och konsthantverkare och specialiserar sig på konsthistoria och estetikens politik i konstens framställningar av naturen. Han är grundare av och chefredaktör för Antennae: The Journal of Nature in Visual Culture och USA-korrespondent för Esse Magazine – Art + Opinion.

Aloi är medredaktör för University of Minnesota-serien Art after Nature och har skrivit fyra böcker, bland annat Why Look at Plants? – The Vegetal World in Contemporary Art (2019), Lucian Freud – Herbarium (2019) och den kommande Vegetal Entwinements (2023) tillsammans med Michael Marder, Estado Vegetal (2023), Botanical Revolutions (2025) och Lawn (2025). Han föreläser på museer och universitet internationellt och har undervisat på grund- och avancerad nivå vid Queen Mary University of London, Goldsmiths, School of the Art Institute of Chicago och Sotheby’s Institute of Art i London och New York. Han doktorerade i naturhistoria och samtidskonst vid Goldsmiths University of London och har arbetat som lärare vid Whitechapel Art Gallery och Tate Galleries.

Michael Marder

Michael Marder är IKERBASQUE Research Professor vid filosofiska institutionen vid Baskiens universitet (UPV-EHU), Vitoria-Gasteiz, Spanien. Hans publikationer spänner över områdena ekologisk teori, fenomenologi och politiskt tänkande.

Han är författare till ett stort antal vetenskapliga artiklar och monografier, däribland Plant-Thinking (2013), The Philosopher’s Plant (2014), Dust (2016), Energy Dreams (2017), Heidegger (2018), Political Categories (2019), Pyropolitics (2015, 2020), Dump Philosophy (2020), Hegel’s Energy (2021), Green Mass (2021), Philosophy for Passengers (2022), The Phoenix Complex (2023), Time Is a Plant (2023) och, tillsammans med Edward S. Casey, Plants in Place (2024). Mer information finns på hans webbplats.


Kontakt

Anna-Karin Wulgué
anna-karin@fargfabriken.se