Lisa Englund Beckers konstnärsstipendium 2025
Stipendiatutställning
Stora salen, Färgfabriken
Curator: Emilia Rosenqvist
Konstnärsvisning 19 feb 18.00, Stora salen
Föranmälan krävs. Begränsat antal platser. Boka din plats här.
Beckers konstnärsstipendium om 200 000 kronor samt en utställning på Färgfabriken i Stockholm och KKAM i Höganäs delas i år ut för 38:e året i följd. 2025 års mottagare av stipendiet är Lisa Englund, född 1993, som bor och verkar i Stockholm. Hon utexaminerades från Konstfacks masterprogram CRAFT! med inriktning textil år 2023.
Lisa Englunds bildvävar tar med besökaren till en drömsk, stiliserad och humoristisk värld med knytt och märkliga väsen. Stipendieutställningen på Färgfabriken är Englunds första stora separatutställning och utgörs av en serie bildvävar producerade under de senaste tre åren, varav majoriteten aldrig tidigare mött en publik.

Lisa Englunds bildvärld är högst igenkännbar med motiv inspirerade av äldre textilkonst, skapelsemyter och folktro.
”Jag är upptagen av att knyta an, göra mig själv till en del av en tradition av bildberättande, upprepa motiv, symboler och mönster, men vrida och vända på det, kombinera fritt och blanda in egna karaktärer.”
De motsägelsefulla mötena i Englunds konst gör den relevant och den diskuterar både eviga och samtida existentiella frågor. I det senaste verket Fimbulvintern (2024) möter tarotkortet, som symboliserar världen, element från asatrons berättelse om Ragnarök. Lisa Englund beskriver verket som en apokalyps-väv och ett sätt att bearbeta samtidens mörker, men även som början på något nytt. Utställningen sammanför en rad verk som på olika plan diskuterar vårt sätt att dela upp världen i dikotomier. I verket Vargmamma (2022) porträtteras en kvinna omfamnande sitt barn – en hund. I väven Blåst (2024) har trädet fått agens och stövlar i väg i ett par lila högklackade skor.

Lisa Englunds konstnärliga process börjar i samlandet av det organiska materialet, växter och svampar, ur vilka hon extraherar de pigment som sedan överförs på garnet. En omsorgsfull och tidskrävande handling vilken hon betraktar som en sorts animism – ett sätt att överföra skogens magi till arbetsmaterialet. Lisa Englund låter både naturen och tiden bli samskapande i hennes konst. Det är tillgången på organiskt material och tiden det tar att utvinna pigmenten som sätter ramen för den fortsatta skaparprocessen. Årstidernas skiftningar i färger syns tydligt i vävarna och präglar även valen av motiv. Det tidskrävande förarbetet övergår sedan i en intuitiv vävprocess, hon arbetar utifrån en idé men utan alltför tydliga skisser.
”I vävstolen försöker jag alltid lämna utrymme för improvisation, det känns viktigt att låta teknikens möjligheter och begränsningar få spela en roll i uppbyggandet av bilden.”
Kontrasterna som präglar Lisa Englunds konstverk återspeglas även i utställningsrummet där de växtfärgade bildvävarna kontrasterar mot Färgfabrikens sal som tidigare brukats för bland annat industriell färgtillverkning.

Juryns motivering
”Lisa Englund tilldelas Beckers konstnärsstipendium 2025 för sitt vackra textila färggehör och sin egensinnighet och envishet i bildberättandet. Kort sagt: Lisa Englund äras för sin unika konst i att måla med garn.” – Mårten Castenfors för juryn
Läs hela motiveringen nedan.
För Lisa Englund är uttrycket ”från ax till limpa” en påtaglig realitet. Först ger hon sig ut på vandring i skogen för att där finna lämpliga och olämpliga växter, mossor och svampar, vilka plockas och färgas till ett doftande garn. Därefter vidtar det envetna och tidskrävande arbetet vid vävstolen. Dunk, dunk – ett hantverk på tvärs mot all hasta. Ett hantverk som är en paradox i vår digitaliserade värld. Otidsenligt i sin natur. Hållbart och solitärt och med en helt egen bildfantasi, om än med ett finurligt ögonkast på Lena Cronqvists (f. 1938) textila bildvävar från 1960-talet och på norsksvenska Hannah Ryggens (1894–1970) textilkonst – två själsfränder i den svåra konsten att skapa en egen natur av barndom, minnen och drömmar.
Det Lisa Englunds bildvävar erbjuder är en annan värld, en magisk värld av knytt och märkliga väsen. En buske brinner vådligt, övervakad av luriga moln. Ett träd med skor är på promenad och böjs av blåsten. Ett läskigt väsen kommer upp ur gölens vatten, allt medan ett annat, grimaserande, famnar ett träd. Och där kommer ett rufsigt leksakstroll plötsligt förbi liksom utsatt på bildytan. Välkommen till en drömsk, stiliserad och humoristisk värld, med en grundpuls av längtan och vemod och måhända några stick av komplex erotik. Allt är sålunda lekfullt och följsamt, liksom fyllt av improvisation i det som av sin hantverksnatur egentligen inte går att improvisera i.
I bildväv efter bildväv lägger så Lisa Englund rebusar om hur det är att vara en sökande människa anno 2024. I detta konstnärskap finns ingen bestämd plan, ingen ansträngd överbyggnad, utan bara ett personligt bildberättande som måste ut, måste förmedlas till fromma för betraktarens egen fantasi och förmåga till inlevelse.
Lisa Englund tilldelas Beckers konstnärsstipendium 2025 för sitt vackra textila färggehör och sin egensinnighet och envishet i bildberättandet. Kort sagt: Lisa Englund äras för sin unika konst i att måla med garn.
Mårten Castenfors/ för juryn
Om konstnären

Lisa Englund (f.1993) även kallad LIEN är en svensk konstnär från Västerås baserad i Stockholm. LIEN arbetar med textil/väv som främsta medium. Hon samlar svampar och växter och färgar för hand de garner i ull och lin som ligger till grund för bildvävarna. Färgningsprocessen är en metod för henne att överföra skogens och växters magi till materialet. De figurativa motiven i konsten står i direkt relation till de av säsongen tillgängliga växterna och färger som framkommer i processen. I motiven diskuterar hon frågor kring dikotomier kultur/natur, heligt/profant och människa/djur ofta med en blinkning till äldre folktro. LIEN har en masterexamen från Konstfack CRAFT med inriktning textil och har tidigare studerat på Gerlesborgsskolan. Hon har deltagit i grupputställningar på Kulturhuset, ArkDes och Västerås konsthall. Stipendieutställningen på Färgfabriken och KKAM Höganäs 2025 blir hennes första stora separatutställning.
Relaterat
Beckers konstnärsstipendium instiftades 1987 av Ulf och Viviann Lindén och har under åren uppvisat en sällsynt känsla för att förutse och identifiera uppskattade konstnärer i tiden, som sedan både inspirerat och format konstutvecklingen i Sverige, som till exempel Jockum Nordström, Dan Wolgers, Nathalie Djurberg och Julia Bondesson. Stipendiet syftar till att uppmärksamma och stödja banbrytande kreativa röster i Sverige, och innebär en separatutställning på Färgfabriken och KKAM – Höganäs samt en prissumma om 200 000 kronor.
Juryn består av: Jenny Lindén Urnes, Mårten Castenfors och Magnus Jensner.
Kontakt
Huvudpartner
