Lisa Englund Beckers konstnärsstipendium 2025


1 februari 16 mars

Stipendiatutställning
Stora salen, Färgfabriken

Curator: Emilia Rosenqvist

Konstnärsvisning 19 feb 18.00, Stora salen
Föranmälan krävs. Begränsat antal platser. Boka din plats här.


Beckers konstnärsstipendium om 200 000 kronor samt en utställning på Färgfabriken i Stockholm och KKAM i Höganäs delas i år ut för 38:e året i följd. 2025 års mottagare av stipendiet är Lisa Englund, född 1993, som bor och verkar i Stockholm. Hon utexaminerades från Konstfacks masterprogram CRAFT! med inriktning textil år 2023.


Lisa Englunds bildvävar tar med besökaren till en drömsk, stiliserad och humoristisk värld med knytt och märkliga väsen. Stipendieutställningen på Färgfabriken är Englunds första stora separatutställning och utgörs av en serie bildvävar producerade under de senaste tre åren, varav majoriteten aldrig tidigare mött en publik.

Installationsbild från stipendieutställningen på Färgfabriken. Foto: Sara Appelgren

Lisa Englunds bildvärld är högst igenkännbar med motiv inspirerade av äldre textilkonst, skapelsemyter och folktro.

”Jag är upptagen av att knyta an, göra mig själv till en del av en tradition av bildberättande, upprepa motiv, symboler och mönster, men vrida och vända på det, kombinera fritt och blanda in egna karaktärer.”

De motsägelsefulla mötena i Englunds konst gör den relevant och den diskuterar både eviga och samtida existentiella frågor. I det senaste verket Fimbulvintern (2024) möter tarotkortet, som symboliserar världen, element från asatrons berättelse om Ragnarök. Lisa Englund beskriver verket som en apokalyps-väv och ett sätt att bearbeta samtidens mörker, men även som början på något nytt. Utställningen sammanför en rad verk som på olika plan diskuterar vårt sätt att dela upp världen i dikotomier. I verket Vargmamma (2022) porträtteras en kvinna omfamnande sitt barn – en hund. I väven Blåst (2024) har trädet fått agens och stövlar i väg i ett par lila högklackade skor.

Installationsbild, från vänster verken Världen/Fimbulvinter, Blåst, Drevviken bby. Foto: Sara Appelgren

Lisa Englunds konstnärliga process börjar i samlandet av det organiska materialet, växter och svampar, ur vilka hon extraherar de pigment som sedan överförs på garnet. En omsorgsfull och tidskrävande handling vilken hon betraktar som en sorts animism – ett sätt att överföra skogens magi till arbetsmaterialet. Lisa Englund låter både naturen och tiden bli samskapande i hennes konst. Det är tillgången på organiskt material och tiden det tar att utvinna pigmenten som sätter ramen för den fortsatta skaparprocessen. Årstidernas skiftningar i färger syns tydligt i vävarna och präglar även valen av motiv. Det tidskrävande förarbetet övergår sedan i en intuitiv vävprocess, hon arbetar utifrån en idé men utan alltför tydliga skisser.

”I vävstolen försöker jag alltid lämna utrymme för improvisation, det känns viktigt att låta teknikens möjligheter och begränsningar få spela en roll i uppbyggandet av bilden.”

Kontrasterna som präglar Lisa Englunds konstverk återspeglas även i utställningsrummet där de växtfärgade bildvävarna kontrasterar mot Färgfabrikens sal som tidigare brukats för bland annat industriell färgtillverkning.

Installationsbild från stipendieutställningen på Färgfabriken. Foto: Sara Appelgren

Juryns motivering

”Lisa Englund tilldelas Beckers konstnärsstipendium 2025 för sitt vackra textila färggehör och sin egensinnighet och envishet i bildberättandet. Kort sagt: Lisa Englund äras för sin unika konst i att måla med garn.” – Mårten Castenfors för juryn

Läs hela motiveringen nedan.


Om konstnären

Stillbild ut video som följer Lisa Englunds konstnärliga process. Foto: Ben McIntire

Lisa Englund (f.1993) även kallad LIEN är en svensk konstnär från Västerås baserad i Stockholm. LIEN arbetar med textil/väv som främsta medium. Hon samlar svampar och växter och färgar för hand de garner i ull och lin som ligger till grund för bildvävarna. Färgningsprocessen är en metod för henne att överföra skogens och växters magi till materialet. De figurativa motiven i konsten står i direkt relation till de av säsongen tillgängliga växterna och färger som framkommer i processen. I motiven diskuterar hon frågor kring dikotomier kultur/natur, heligt/profant och människa/djur ofta med en blinkning till äldre folktro. LIEN har en masterexamen från Konstfack CRAFT med inriktning textil och har tidigare studerat på Gerlesborgsskolan. Hon har deltagit i grupputställningar på Kulturhuset, ArkDes och Västerås konsthall. Stipendieutställningen på Färgfabriken och KKAM Höganäs 2025 blir hennes första stora separatutställning.


Relaterat

Beckers konstnärsstipendium instiftades 1987 av Ulf och Viviann Lindén och har under åren uppvisat en sällsynt känsla för att förutse och identifiera uppskattade konstnärer i tiden, som sedan både inspirerat och format konstutvecklingen i Sverige, som till exempel Jockum Nordström, Dan Wolgers, Nathalie Djurberg och Julia Bondesson. Stipendiet syftar till att uppmärksamma och stödja banbrytande kreativa röster i Sverige, och innebär en separatutställning på Färgfabriken och KKAM – Höganäs samt en prissumma om 200 000 kronor. 

Juryn består av: Jenny Lindén Urnes, Mårten Castenfors och Magnus Jensner.


Kontakt

Emilia Rosenqvist
Curator
emilia@fargfabriken.se

Huvudpartner