Marianne Lindberg De Geer Full Speed Ahead
Retrospektiv utställning
Stora salen, Färgfabriken
Full Speed Ahead är en tät och labyrintisk utställning med installationer, ljudverk, omkring 25 skulpturer, över 80 målningar och flera hundra kollage av Marianne Lindberg De Geer. Utställningen är en retrospektiv som belyser bredden och djupet i Marianne Lindberg De Geers konstnärliga produktion.
Marianne Lindberg De Geer (f.1946) är idag en av våra mest framträdande och uppmärksammade konstnärer. Hennes direkta uttryck berör, upprör och roar, med en blick som inte väjer för det som gör ont eller provocerar.
Full Speed Ahead är en omfattande retrospektiv där målningar, kollage, film, ljudverk och skulpturer visar konstnären, dramatikern och debattören Marianne Lindberg De Geers mer än trettioåriga produktion. Bland verken märks den uppmärksammade bildserien Jag tänker på mig själv: hundratals kollage där konstnären metodiskt klistrat in sitt eget ansikte över andras, och placerat sig själv i redan existerande konstverk eller situationer av kulturell och historisk betydelse. På Färgfabriken visas också en nygjuten version av den omdebatterade offentliga skulpturen Jag tänker på mig själv – Växjö, föreställande konstnären naken i en anorektisk respektive överviktig kropp. Bronskvinnorna har väckt starka känslor hos växjöborna och blivit såväl vandaliserade som omhuldade.
MLDG har full fart framåt! Under de senaste åren har hon bland annat satt upp tre pjäser på Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten, varit konstchef på Kulturhuset i Stockholm, sommarpratat i P1 samt skrivit en debutroman. I Full Speed Ahead möter vi MLDG:s konstnärskap genom visningar och publika samtal med konstnären närvarande.
Om Marianne Lindberg De Geer
MLDG är född 1946 i Stockholm, där hon bor och arbetar. Hennes offentliga verk har väckt debatt. Ett exempel är Jag tänker på mig själv – Växjö, föreställande konstnären naken i en anorektisk respektive överviktig variant – en skulptur som vandaliserats ett flertal gånger. Lika uppmärksammad är MLDG för de många hundra kollagen med samma titel, Jag tänker på mig själv; ett pågående projekt där konstnären placerar in sig själv i historiska situationer och samtidigt ändrar bildens innebörd.
Soloutställningar i urval
Galerie Bel’Art, 2011; Dunkers Kulturhus, 2010; Färgfabriken Norr, 2010; Skövde konsthall, 2010; Bohusläns museum, 2010; Uppsala konstmuseum, 2008; Skellefteå konsthall, 2007; Växjö Konsthall, 2006; Hälsninglands museum, 2005; Wanås Skulpturpark, 2003; Galleri Andréhn-Schiptjenko, 2003; Nacka Konsthall, 2001; Bohusläns Museum, 2000; Olle Olsson-huset, 1997; Gävle Konstcentrum, 1994; Galleri Krister Fahl, 1993; Galleri Händer, 1990, 1989 & 1988.
Grupputställningar i urval
I Like It! – What Is It?, Kulturhuset Stadsteatern, 2014; Förnuft & känsla, Norrköpings Konstmuseum, 2012; Jag tänker på mig själv – Götaplatsen, MAP (Mobile Art Productions), 2010; Göteborgsbiennalen, 2007; Umedalens Skulpturpark, 2006; Modernautställningen 2006, Moderna Museet, 2006; Samtida skulptur i Norden 1980–2005, Wanås, 2005; Självporträtt, Uppsala Konstmuseum, 1999; Par i konsten, Norrköpings Konstmuseum, 1996; Revir, Kulturhuset, Stockholm, 1994; Se människan, Liljevalchs Konsthall, 1992; Konstnationalen, Stockholm, 1989.
Representerad
Borås Konstmuseum, Borås kommun, Convector Art Collection, Göteborgs Konstmuseum, Göteborgs Kommun, Helsingborgs museers samlingar, Helsingborgs kommun, Hälsinglands museum, Hudiksvalls kommun, Jeanette Bonniers samlingar, Jönköpings Läns Museum, Jönköpings kommun, Länsmuseet Gävleborg, Moderna Museet, Nationalmuseum (Gripsholmssamlingen), Magasin 3, Stockholm, Norrköpings Konstmuseum, Sandvikens Kommun, Solna stad, Statens Konstråd, Sveriges Radio, Skövde Kommun, Skövde Konstmuseum, Skellefteå kommun, Skissernas museum i Lund, Stockholms stad, Uppsala konstmuseum, Västerås Konstmuseum, Växjö kommun, Wanås Stiftelse, Åbergs museum.
Fördjupning
I publikationen som producerats till utställningen har vi låtit konstnären och konstvetaren Lars Vilks respektive konstkritikern Jessica Kempe ge varsin bild av MLDG i form av en essä – texter som ger intressanta och personliga nycklar till MLDG:s konstnärskap. En digital version (PDF) av publikationen finns att ladda ner.
I media
Recension i Dagens Nyheter, 2017-05-07, av Sebastian Johans
Recension i Expressen, 2017-05-08, av Ulrika Stahre
Intervju i Bon, 2017-05-08, av Stefanie Ravelli
Recension i Stockholms Fria, 2017-05-09, Martin Holmström
Recension i Svenska Dagbladet, 2017-06-04, av Joanna Persman
Recension i Göteborgs Posten, 2017-06-28, av Magdalena Dziurlikowska