Om hästen – i bildkonsten och en posthumanistisk värld


24 november 2022

Föreläsningar och samtal som inspireras av Tove Kjellmarks pågående utställning ”Hästen, roboten och det omätbara”

Föreläsare: Martin Olin, konsthistoriker och forskningschef vid Nationalmuseum och Cecilia Åsberg, professor och föreståndare vid The Posthumanities Hub, Linköpings universitet

Samtalsledare: Daniel Urey, processledare Färgfabriken

Stora salen, Färgfabriken 17.30–18.30

Möjlighet för publiken att ställa frågor efter föreläsningarna.

Utställningen håller extra öppet mellan 16.00 och 18.30 i samband med evenemanget. Fri entré.


Tove Kjellmarks utställning Hästen, roboten och det omätbara har rötter i konsthistorien, men öppnar också för en ny natur som utmanar ett antropocentriskt förhållningssätt till världen och de traditionella hierarkierna mellan djur, människa och teknik.  

Den 24 november 17.30–18.30 är du välkommen till en föreläsnings- och samtalskväll som inspireras av Tove Kjellmarks utställning. 

Martin Olin, konsthistoriker och forskningschef på Nationalmuseum, berättar om hästen i bildkonst och kulturhistoria. I tusentals år har hästen varit ett motiv i bildkonsten. Genom associationerna till krig, jakt och ceremonier av olika slag hade hästar hög prestige vid furstehoven, särskilt från renässansen och fram till 1800-talet, och stora resurser lade ned på att förvärva, träna och utrusta hästar. 

Cecilia Åsberg, professor och föreståndare vid The Posthumanities Hub, Linköpings universitet, anlägger ett posthumanistiskt perspektiv och bjuder in till diskussion om olika arters och icke-mänskliga krafters villkor som medskapare av mänsklig existens och världen i stort – den vi är en del av. För världen har blivit förmänskligad, alltför förmänskligad, menar hon. Vad vore exempelvis mänskliga samhällen utan säg, ”hästkrafter”? 

Bild: David Klöcker Ehrenstrahl, Karl XI:s livhäst Den Lille Engländaren, Utf. ca 1680–1689, olja på duk (Nationalmuseum).


Kontakt

Daniel Urey
processledare
daniel.urey@fargfabriken.se