Joakim Sandqvist Beckers konstnärsstipendium 2024


3 februari 17 mars

Stipendiatutställning
Stora salen, Färgfabriken

 


Beckers konstnärsstipendium om 200 000 kronor samt utställningar på Färgfabriken i Stockholm och KKAM – Höganäs, som i år utdelas för 37:e året i följd, tilldelas 2024 Joakim Sandqvist som är född 1988 och som bor och är verksam i Malmö. År 2018 utexaminerades han från Konsthögskolan i Malmö.


Joakim Sandqvist undersöker vad som formar vår uppfattning av omvärlden och dess objekt – alltifrån konkret manipulation till kulturell kontext. Som konstnär arbetar han med ett brett urval av medier och i en process där materialet och dess historia är centralt. Bakom varje verk finns en gedigen research som sträcker sig över lång tid, ibland flera år. Idén till nya verk börjar ofta med något vardagligt, som när man studerar det närmre öppnar för en historia och en komplex frågeställning. Det kan vara ett par jeans som patinerats i nyproduktion, tegelstenar uppsköljda på en strand eller en papperslapp i fickan som bär spår av rörelse.

Därefter följer en konstnärlig process som omfattar forskning kring materialets historia och olika översättningar där innehållet dekonstrueras och återskapas i ny form. På så sätt får han betraktaren att reflektera över begrepp som tid, rum och autenticitet. Ofta uppehåller han sig vid relationen mellan historien och vår postindustriella värld, som i verken Façade Test (2024) och Workers, Settlers, Hippies and Imaginary Lovers (2018).

I utställningen på Färgfabriken presenteras Joakim Sandqvists produktion för första gången i ett helhetssammanhang, där verken får samspela med och spegla varandra. Här visas storskaliga skulpturer och vävar tillsammans med videoverk, teckning och foto. Konstnären har även omarbetat ett par verk och skapat nya, som Gradient_Grey-Blue (2024), en nästan 8 meter lång väv, som gestaltar mötet mellan det analoga och digitala.

Om konstnären

Joakim Sandqvist (född 1988 i Huskvarna) bor och är verksam i Malmö. År 2018 utexaminerades han från Konsthögskolan i Malmö. Han har även studerat vid Slade School of Fine Art i London och Maumaus Independent Study Program i Lissabon. Sandqvist har visats i separatutställningar på Galleri Ping-Pong i Malmö samt på Obra i Lund. Han har också deltagit i flertalet grupputställningar, bland annat på Malmö Konsthall och Malmö Konstmuseum.

Porträtt av konstnären. Foto: Carl–Oskar Jonsson.

Program i anslutning till utställningen

4 februari 14.00 Konstnärsvisning med Joakim Sandqvist, ca 40 minuter. Visningen ingår i entréavgiften.

7 februari 17.00 Curatorsvisning med Emilia Rosenqvist, ca 30 minuter. Visningen ingår i entréavgiften.

21 februari 17.00 Curatorsvisning med Emilia Rosenqvist, ca 30 minuter. Visningen ingår i entréavgiften.

2 mars Sportlovsaktivitet/familjevisning. Mer information publiceras inom kort.

13 mars 16.30 Visning med utställningsvärd Maya Nagano Holm, ca 30 minuter. Visningen ingår i entréavgiften.

16 mars 14.00 Samtal i utställningen. Med Joakim Sandqvist och Lars Marcus, arkitekt och professor i stadsbyggnad vid Chalmers. Moderator: Färgfabrikens chef Anna-Karin Wulgué.

17 mars 11.00 Konstnärsvisning.

Obs! Fler programpunkter tillkommer. Mer information publiceras inom kort.


Juryns motivering

Joakim Sandqvist vecklar ut pappret han burit i jeansfickan några veckor, bilden vittnar om tid och plats på ett oväntat sätt. Slumpen och konstnärens aktiva val i förening skapar både bild och kommentar om konstnärliga processer, öppnar estetiken och bjuder in världen. Hjälper man slumpen på traven skapar konstnären en uppsättning spelmatriser som alstrar uttryck i en mängd skilda riktningar.

Tolkning och förståelse av kartor förutsätter att vi är överens om en uppsättning tecken. I någon mening uppfinner kartan världen på nytt. Se där en metafor för konstnärligt skapande, en resa in i okänt landskap. Joakim Sandqvist använder satellitbilder av amerikanska bomullsfält, digital information matas in i vävstolen som sedan väver en ny bild av landskapet. Konstnären kombinerar bilderna och ger oss ytterligare en version, en berättelse som kartlägger världen på nytt.

Joakim Sandqvist skildrar hur jeans bearbetas, tegelstenar formas, ytor runt omkring oss produceras för att skapa rätt associationer, jeansen skall vara slitna på exakt rätt ställen, teglet skall ha rätt färg och storlek, leran rätt härkomst. Han åskådliggör hur föreställningen om bestämda förhållanden tar över, innehållets ursprungliga delar eller äkthet glider undan som oviktigt, verkligheten blir teater och material till nya konstverk fixeras i mellanrummen.

Joakim Sandqvist tilldelas Beckers konstnärsstipendium 2024 om 200 000 kronor för att hans konstverk på ett intelligent sätt vittnar om komplexiteten i betydelseskapande förskjutningar, från jeansfickan till världsrymden och tillbaka. För att han i sin praktik framhäver skörheten i översättningar mellan olika tecken och tekniker, där den konstnärliga processen görs till både en del av uttrycket och en kommentar till världens betydelsebärande delar. Hans verk bär på sinnrika berättelser och poesi i övergången mellan gammalt och nytt/nytt och gammalt.


Relaterat

Beckers konstnärsstipendium instiftades 1987 av Ulf och Viviann Lindén och har under åren uppvisat en sällsynt känsla för att förutse och identifiera uppskattade konstnärer i tiden, som sedan både inspirerat och format konstutvecklingen i Sverige, som till exempel Jockum Nordström, Dan Wolgers, Nathalie Djurberg och Julia Bondesson. Stipendiet syftar till att uppmärksamma och stödja banbrytande kreativa röster i Sverige, och innebär en separatutställning på Färgfabriken och KKAM – Höganäs samt en prissumma om 200 000 kronor. 

Juryn består av: Jenny Lindén Urnes, Mårten Castenfors och Magnus Jensner.


Tack till

Beckers Färg

Magasin III – Museum for Contemporary Art

Doka

Tegelmäster


Kontakt

Emilia Rosenqvist
Curator
emilia@fargfabriken.se
Jessica Rydén
Presskontakt
jessica@fargfabriken.se
0735-290794

Huvudpartner