Namnlös design

Arkitekturkollo under en dag – För 11-13 år


16 april

Gratis dagkollo för åldrarna 11-13 år
Tid: 10.00 – 15.00

Lunch och mellanmål ingår
Inga förkunskaper eller egen utrustning behövs, förutom kläder efter väder


Hur fungerar egentligen stadsplanering? Varför skulle vi intressera oss för arkitektur? Vad kan vi lära oss om stadsdelens framtid genom en stadsvandring på Lövholmen? Och vad vill vi återberätta för andra barn och unga?

Tillsammans med arkitekter och konstnärer utforskar vi området runt Färgfabriken, det gamla industriområde Lövholmen, genom att gå promenader, leta efter spännande objekt och material, teckna, bygga och berätta om våra favoritställen.

Medverkande pedagoger:

Camilla Carlsson, konstnär och atelierista.
Emilio Brandao, Rebecca Rubin, Meike Schalk, arkitekter och lärare från KTH.
Anette Göthlund, professor, IBIS bildpedagogik på Konstfack.

Arkitekturstudenter från KTH.


Anmälan

Maila Karin Englund.

Skriv om du/ditt barn har allergier eller andra kostrestriktioner, eller om det är något annat vi bör känna till samt telefonnummer till vårdnadshavare.

Antalet platser är begränsade, så meddela gärna förhinder i god tid.


Preliminärt schema

10.00: Fika, introduktion och uppdelning i grupper
10.45: Aktivitet utomhus
12.00: Lunch
efter lunch jobbar vi med stora affischer i grupparbete.
14.15: Mellanmål, visning och samtal kring dagens utforskande.
15.00: Slut

Det går bra att hänga kvar till 16.00 om man vill.


Kontakt

Karin Englund
karin@fargfabriken.se
0736 84 27 23

Partners

Arkitekur-kollot genomförs med stöd av KTH, Konstfack, Formas och Färgfabriken.

Det är en del av forskningsprojektet Varvet runt som ger en fristående kurs i regi av KTH.

Forskningsprojektet Varvet runt syftar till att öka mångfalden i det offentliga rummet samt lyfta farm synsätt och erfarenheter som är nödvändiga vid byggandet av ett inkluderande samhälle.

Projektet fokuserar på att förbättra möjligheterna för en ofta bortglömd grupp, unga i åldrarna 10-13 år, att delta i och medskapa offentliga miljöer. Dessa unga känner sig många gånger för vuxna för lekplatserna och har samtidigt begränsad tillgång till fritidsgårdarna. Projektet tar avstamp i tanken att den byggda miljön innehåller socioekonomiska ojämlikheter som förhindrar tillgång till offentliga rummet på lika villkor.