Fem frågor till Roland Persson inför Being Mortal Hurts
Den 5 april 2025 öppnar dörrarna till den Stockholmsbaserade konstnären Roland Persson och hans stora separatutställning Being Mortal Hurts på Färgfabriken. Utställningen är en mitt-i-karriären-presentation som omfattar 25 års skapande, och ger en unik inblick i Perssons bildvärld genom hans silikonskulpturer. Vi har ställt fem snabba frågor om hans konstnärskap, utställningen och valet av silikon som material.
Varför heter utställningen Being Mortal Hurts?
För att det öppnar till något grundläggande och att det på ett sätt är konkret men samtidigt poetiskt. Det riktar förstås in oss också på sårbarheten och vad den gör med oss.
Vad kan besökaren förvänta sig av utställningen?
Poesi, måleri, känslighet, natur, mänskliga objekt, brutalitet, hjälplöshet, drömmar, skulpturer, uncanny feelin’, död, försök till liv m.m.
Vad inspirerade dig att börja arbeta med silikon som huvudsakligt material i dina skulpturer?
Jag sökte ett material som kunde äga färg, jag målade skulpturer i aluminium innan men tyckte inte om att det var påmålat. Jag hittade transparent silikon och från det kunde jag blanda i färg i själva materialet. Även det plastiska att det var så otroligt formbart och att det var ”uncanny”, att det var lite äckligt och lågt på ett sätt, ett slipprigt anti-material, ett lågt material betraktat som skulptur material.
Hur startar en konstnärlig process för dig?
Väldigt olika, ibland som en enkel tanke, t.ex. som Drömrummen; hur vore det att gå in i rum där allt är i silikon, allt är transformerat till ett annat material än det som det ser ut som, och där startar processen.
Ibland startar det som en idé om en rörelse t.ex. att allt ska rinna neråt att allt bara faller och dras ner av gravitationen och sedan kommer föremålen, berättelsen.
Ibland hittar jag objekt att gjuta av och utifrån det så startar en tankemässig process. Ibland startar allt med en titel på en bok eller något jag läst, ofta poesi, eller en bild som jag ser, det ser helt enkelt väldigt olika ut.
Hur har din konstnärliga process utvecklats över tid, från dina tidiga verk till dina senaste utställningar?
Inte så mycket tror jag, det som utvecklas är olika tekniker. Jag bestämde mig för ca 25 år sedan att arbeta med silikon som material och det har jag fortsatt med, idévärlden och koncepten utgår från en idé om att förvandla det till silikon.
Utställningen Being Mortal Hurts visas i Stora salen på Färgfabriken mellan 5 april–15 juni 2025. Läs mer om utställningen här.