Transitive Axiom – Sara Elggren och Muiredach O'Riain


18 juni 20 juni

Utställning med Sara Elggren och Muiredach O’Riain
Projektrummet, Färgfabriken

Curator: Ester Maria d’Avossa
Medverkande konstnärer: Sara Elggren och Muiredach O’Riain

Välkommen på vernissage 18 juni 17.00–20.00. Liveframträdande 18.00.


I utställningen Transitive Axiom utforskas teman som översättning och överföring av information med hjälp av vävning och ljudkonst. Det transitiva axiomet, en grundläggande matematisk princip, innebär att om två kvantiteter är lika med en tredje, så är de lika med varandra. I icke-matematiska sammanhang kan relationen detta begrepp beskriver ses som den mellan förfader och ättling. Det är ett sätt att se mänskliga relationer som en väv av samhörighet sträckt över tid. På så sätt är utbytet av tyst kunskap, överföringen av förfädernas visdom, ett exempel på detta axiom, särskilt i kreativa verksamheter som vävning och musikalisk komposition.

Överföring av kunskap innebär dock även översättning och anpassning, vilket gör att informationen riskerar att förändras eller försvinna över tid. I utställningen sammanförs verk av Sara Elggren, textilkonstnär (Sverige), och Muiredach O’Riain, kompositör (Irland), där dessa konstnärliga uttryck får vara i dialog med varandra. Betraktaren uppmanas att ifrågasätta gränsdragningar mellan det virtuella och det konkreta, det visuella och det auditiva, det förflutna och nuet. Elggrens vävar, tillsammans med O’Riains ljudkomposition baserad på hennes vävnotationer, illustrerar den konstnärliga dialogen med digitala element som ställs mot sina analoga motsvarigheter, samtidigt som tematiken av samhörighet, överföring och transformation utforskas.

Medverkande

Sara Elggren (f. 1986), bild- och textilkonstnär baserad i Stockholm, är specialiserad på vävda objekt och rumsliga installationer. Hennes konstnärliga arbete kännetecknas av en förkärlek för upprepning och omfattande serier som fördjupar sig i teman som teknik, kod och samspelet mellan tyg och gränssnitt samt matematiskt tänkande. Konstnären utforskar hur dessa element formar tygets väsen, antingen som en flytande bild eller ett noggrant strukturerat system som innehåller specifik data, genom sina digitala notationer. Genom ett omsorgsfullt hantverk förvandlar Elggren denna strikta ordning till något helt nytt och djupgående.

Foto: Sara Elggren

Muiredach O’Riain (f. 1996) är en irländsk musiker, kompositör och programmerare baserad i Stockholm. År 2023 tog han en masterexamen i elektroakustisk komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I sitt arbete undersöker han den dynamik som utvecklas mellan mänskligheten och avancerade tekniker som AI och kvantdatorer, och ser dem som potentiella verktyg för konstnärliga uttryck. Genom sina kompositioner engagerar sig O’Riain direkt i dessa teknologier och skapar komplexa datorgenererade ljudlandskap som suddar ut gränserna mellan organiska och artificiella ljud och därigenom analyserar och testar gränserna för posthumanistiska musikaliska uttryck.

Foto: Océane Huaqing Francioli

Ester Maria d’Avossa (f. 1997) är en italiensk-dansk curator och utställningsproducent baserad i Stockholm. För närvarande läser hon det internationella masterprogrammet Curating and Art Management på Stockholms Universitet. Hon har en bakgrund i konsthistoria och kulturarvs studier och i hennes curatoriella praktik undersöker d’Avossa utvecklingen av arv och kunskapsutbyte inom samtidskonst. Hennes pågående studier fokuserar på dualiteten mellan hantverk och konst, med ett särskiljt fokus på textilkonst.

Foto: Hannah Ingvoldstad

Partners

Transitive Axiom är en del av ett examensarbete inom Curating Art, International Master’s Program vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. Projektet har möjliggjorts tack vare stöd från Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet, och Färgfabriken.