Relational Technologies, Technological Relations – tvärvetenskapligt projekt om utmaningar kring AI och biometri
Projektrummen
Curator: Jacek Smolicki och Uppsala Hub for Digital Existence, i samarbete med Färgfabriken
Medverkande i utställningen: Joanna Zylinska, Linda Hilfling Ritasdatter, Kristoffer Gansing, Maria Hellström Reimer, Tania Ruiz, Mahmoud Keshavarz, Pedro Oliveira, Max Björverud och Jacek Smolicki.
Andra deltagare i öppnings-helgen: Mary Maggic, Amanda Lagerkvist, Jenny Eriksson Lundström, Marie Rogg and Matilda Tudor.
7 februari 17.00–21.00: Vernissage och öppningsprogram.
Teknologin har alltid funnits med oss och inom oss. Den har format våra relationer med varandra och med världen omkring oss sedan mänsklighetens början. Men den senaste tidens accelerande utveckling av datorteknik, i allt högre grad driven av automatiserade algoritmer och artificiell intelligens, har omkonfigurerat många av dessa relationer på ett aldrig tidigare skådat sätt. Maskinbaserad, AI-driven kvantifiering och biometrisk mätning av mänskliga och icke-mänskliga liv, beteenden och vanor är bara några exempel som får oss att fråga: I dagens teknokulturer, hur förhåller vi oss till varandra och våra gemensamma och offentliga rum på personliga, sociala, politiska och till och med ontologiska och existentiella nivåer? Hur förhandlar, förmedlar och manipulerar teknologier – och de som formar dem framifrån och bakifrån – dessa relationer?
Relational Technologies, Technological Relations uppstod utifrån diskussioner som hölls som en del av ett forskningsprojekt med titeln BioMe: Existential Challenges and Ethical Imperatives of Biometric AI in Everyday Lifeworlds, finansierat av WASP-HS under ledning av professor Amanda Lagerkvist vid IM/Uppsala Universitet. Projektets centrala mål har varit att undersöka upplevelsen och utbudet av möten med dessa teknologier, med fokus på både deras möjligheter och deras utmaningar och sårbarheter, för att undersöka de brådskande etiska frågor som uppstår för en upppkopplad mänsklighet.
Det här evenemanget markerar avslutningen av BioMe-projektet genom att fokusera på hur konstnärer, kritiska medieutövare och andra kreativa individer och kollektiv engagerar sig både praktiskt och konceptuellt med automation, övervakning och biometriska teknologier i vardagen. Genom olika perspektiv på relationalitet undersöker de den nuvarande hypen kring DNA-analystjänster, belyser den ogenomskinliga logiken i Netflix innehållskategoriseringsalgoritmer, utforskar kopplingar mellan moderna och historiska antropometriska system, ifrågasätter gränskontrolltekniker, engagerar sig kritiskt med artificiella röster och återknyter kontakten med en mångfald av olika former av intelligens.
Program och publikation
7 februari, öppningsevenemang
17.00: Vernissage. Invigning av utställningen och en kort introduktion till evenemanget och helgprogrammet.
18.00: Huvudtalare. Joanna Zylinska: Bio-AI: Hybrid Ecologies, Buggy Ontologies
19.00: Paus
19.30–21.00: Paneldiskussion: Att förhålla sig till och genom teknik i konstnärlig forskning.
Med: Joanna Zylinska, Linda Hilfling Ritasdatter, Kristoffer Gansing, Maria Hellström Reimer, Tania Ruiz, Mary Maggic, Mahmoud Keshavarz, Pedro Oliveira, Max Björverud, modererad av Jacek Smolicki.
Drop in, ingen föranmälan. Fri entré.
Övrigt program
8 februari:
11.30-15.00: Workshop med Mary Maggic.
Workshopology: The Land Is in our Bodies.
föranmälan krävs till jacek.smolicki@im.uu.se.
9 februari
11.30-13.00: Border technologies and forging relations: a conversation. Diskussion med Matilda Tudor, Pedro Oliveira och Mahmoud Keshavarz.
14.20: Closing notes and relations to come med Amanda Lagerkvist
14 februari 12.00-12.55, 13.20-14.15
och
15 februari, 11.30-12.25, 13.30-14.25
Curriculum Vitae duet: playing with a ”bio-metric” form to find feeling, relations and stories. Workshop med Brett Ascarelli.
Föranmälan krävs till jacek.smolicki@im.uu.se.
22 februari, 13.30-16.00: Boksläpp och presentation: Olle Essvik, Lars Kristensen och Robert Willim: Dead, Alive, Mundane, Obsolete
1 mars
13.30-16.00: Workshop, lecture, listening session: Jacek Smolicki:
Voices as relations: On past, present and future modes of communing with artificial voices
Mer information om programmet finns här.
Publikation
En bok med liknande titel planeras att publiceras senare under 2025.
Medverkande
Amanda Lagerkvist
Bidrar till programmet
Amanda Lagerkvist är huvudforskare vid Hub for Digital Existence, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för informatik och media vid Uppsala universitet och huvudansvarig forskare för Hub. Som Wallenberg Academy Fellow (2014–2018) grundade hon fältet för existentiella mediestudier. Hennes nuvarande arbete utforskar de existentiella dimensionerna av medieteknologier genom levda erfarenheter av biometri; skärningspunkter mellan datafiering, funktionshinder och självskap; och den ambivalenta AI-imaginären och dess förhållande till både framtider och slut. I sin monografi Existential Media: A Media Theory of the Limit Situation (OUP, 2022) introducerar hon Karl Jaspers existentiella filosofi om gränssituationer för medieteori. Läs mer om Amanda här.
Jacek Smolicki
Medverkar i utställningen
Jacek Smolicki är en tvärvetenskapliga konstnär och forskare vid BioMe-projektet på Departement of Informatics and Media på Uppsala universitet. Smolicki arbetar med praktikorienterade, konstnärliga och designinriktade forskningsmetoder. Han utforskar temporala, existensiella och tekniska dimensioner av lyssnande, inspelning och arkivering i mänskliga och mer-än-mänskliga världar. Hans arbete manifesteras genom ljudvandringar, kompositioner av ljudbilder, olika former av skrivande och audiovisuella installationer. Smolickis forskning inom BioMi-projektet handlar om mänskliga och mer-än-mänskliga röster i samband med föråldrade och nya tekniker för inspelning. Under 2020 var han postdoc-stipendiat från Vetenskapsrådet och verksam vid Simon Fraser University. Under 2022/2023 var han Fulbright-forskare vid Harvard. Smolicki är en av grundarna till Walking Festival of Sound. Han var redaktör för boken Soundwalkning. Through Time, Space and Technologies som gavs ut av Routledge 2023. Läs mer om Jack här.
Jenny Eriksson Lundström
Bidrar till programmet
enny Eriksson Lundström är universitetslektor vid institutionen för informatik och media vid Uppsala universitet, AI4Research Fellow (2024) och medforskare i BioMe-projektet. Hon forskar om digitalisering, innovation och upplevda erfarenheter av AI och digitalisering, i synnerhet för den enskilda beslutsfattaren. Eriksson Lundström är senast publicerad i Communications of the Association for Information Systems, European Journal of Information Systems och AI& Society. Läs mer om Jenny här.
Joanna Zylinska
Medverkar i utställningen
Joanna Zylinska är konstnär, skribent, curator och professor i mediefilosofi och kritiska digitala praktiker vid King’s College i London. Hon är också medlem i Creative AI Lab, ett samarbete mellan King’s och Serpentine Galleries. Zylinska är författare till ett antal böcker, bland annat AI Art: Machine Visions and Warped Dreams (Open Humanities Press, 2020,open access) och Nonhuman Photography (MIT Press, 2017). Hon förespråkar ”radical open-access” och är redaktör för bokserien MEDIA : ART : WRITE : NOW för Open Humanities Press. I sin konstutövning experimenterar hon med olika typer av bildbaserade medier. År 2013 var hon konstnärlig ledare för Transitio_MX05 ”Biomediations”, den största latinamerikanska festivalen för nya medier, som ägde rum i Mexico City. Hon forskar för närvarande om perception och kognition som gränszoner mellan mänsklig och maskinell intelligens, samtidigt som hon försöker ta reda på hur konsten ”efter AI” kommer att se ut. Hennes senaste bok, The Perception Machine: Our Photographic Future Between the Eye and AI, kom ut på MIT Press i november 2023 (open access). Läs mer om Joanna här.
Linda Hilfling Ritasdatter & Kristoffer Gansing
Medverkar i utställningen
A Video Store After the End of the World är ett projekt av Linda Hilfling Ritasdatter och Kristoffer Gansing som inleddes som en del av den första transfeministiska Digital Depletion Strike den 8 mars 2023. Evenemanget sammanförde ett transnationellt nätverk av organisationer, kollektiv och individer i protest mot molnbaserad databehandling och dess extraktiva logik. I en offentlig park i Köpenhamn samlade den första videobutiken in mer än 2000 heminspelade videoband som en utgångspunkt för ett samtal om medieinfrastrukturer som motverkar molnet. Genom att hänvisa till världens undergång antyder projektet inte en kommande apokalyps, utan ett hoppfullt liv i det Anna Tsing har kallat ”kapitalistiska ruiner” som redan är här i allra högsta grad. Mer information om de tidigare aktivisterna hittar du här. Läs mer om Linda här.
Maria Hellström Reimer
Medverkar i utställningen
Maria Hellström Reimer är professor i designteori och praktik vid Malmö universitet, Högskolan för konst och kommunikation. Hellström Reimer är utbildad konstnär och har en doktorsexamen i teoretisk och tillämpad estetik inom landskapsarkitektur. Hennes forskning är tvärvetenskaplig och berör frågor om kunskap, värde och förändring. Sedan 2014 är hon associerad forskare i forskningsgruppen TEAMeD (Théorie, Éxperimentation, Arts, Media et Design) vid Université de Paris 8. Läs mer om Maria här.
Maria Rogg
Bidrar till programmet
Maria Rogg, doktorand vid BioMe-projektet vid Institutionen för informatik och media, har en bakgrund inom deltagardesign som syftar till att öka allmänhetens tillgång till designmetodik och stimulera social förändring. I sitt akademiska arbete fortsätter Maria att utforska design som en kritisk och existentiell undersökning för att ifrågasätta och spekulera kring sociala föreställningar, kunskapspolitik och normer i skärningspunkten mellan (konst)aktivism och medieteknik. Inom BioMe och hennes doktorsavhandlingsprojekt ”Twists of the Smart Body. Biohacking as Existential Practice” utforskar hon hur de etiska gränserna och möjligheterna med biometrisk AI konkretiseras genom biohacking som en existentiell mediepraktik. I linje med forskningssamarbetet undersöker Maria hur biohackare vrider biometri för att ingripa i alternativa och mer responsiva AI-framtider. Läs mer om Maria här.
Maria Tudor
Bidrar till programmet
Matilda Tudor, doktor och forskare vid institutionen för informatik och media, är mediefenomenolog och feministisk medieforskare. Hennes arbete fokuserar främst på kritiska perspektiv och minoritetsperspektiv på vad det innebär att leva med och genom digitala medier och kommunikationsteknologier i relation till vardagens mikropolitik. Vilket inkluderar ett särskilt intresse för teorier om förkroppsligande och relationer mellan tid och rum i den postdigitala tidsåldern. Hon undersöker för närvarande erfarenheter av medicinska åldersbedömningar i svenska migrationsprocesser, och vardagsautomation inom intima mänskliga livsvärldar och framtidsuppfattningar. Hon är koordinator för Uppsala Informatics and Media Hub for Digital Existence och huvudkoordinator för DIGMEX-nätverket och dess tillhörande aktiviteter. Läs mer om Matilda här.
Mahmoud Keshavarz
Medverkar i utställningen
Mahmoud Keshavarz är docent i kulturantropologi vid Uppsala universitet. Hans arbete handlar om materialitetens, teknikens och designens roll i relation till rörlighet, migration och gränsdragning med särskilt fokus på frågor om ras, kolonialism och kolonialitet. Han är författare till The Design Politics of Passport: Materiality, Immobility, and Dissent (Bloomsbury 2019) och medförfattare till Seeing Like a Smuggler: Borders from Below (Pluto Press 2021). Läs mer om Mahmoud här.
Mary Magic
Bidrar till programmet
Mary Maggic är konstnär och forskare vars arbete kretsar kring workshopologi och biohacking som kritiska platser för vård och kunskapsproduktion som kan föra oss bortom toxicitetsberättelser och ekologiska ruiner. Innan Maggic började arbeta med den globala gemenskapen av biohackare och biokonstnärer tillbringade hen somrarna i Costa Ricas och Honduras tropiska djungler för forskning om biologisk mångfald och naturvård.
Efter sin masterexamen vid MIT Media Lab (forskningsgruppen Design Fiction) belönades hens projekt ”Open Source Estrogen” med ett hedersomnämnande vid Prix Ars Electronica ’17 i Hybrid Arts. År 2019 avslutade hen ett 10-månaders Fulbright-residens i Yogyakarta, Indonesien, där hen undersökte förhållandet mellan javanesisk mystik och plastföroreningskrisen. Senare mottog Maggic 2022 Knight Arts + Tech Fellowship för sitt fortsatta engagemang i offentlig workshopologi och platsspecifika världsskapande metoder. Hen är baserade i Wien sedan 2017 och är medlem i det globala nätverket Hackteria: Open Source Biological Art och det asiatiska feministiska kollektivet Mai Ling. Läs mer om Mary här.
Max Björverud
Medverkar i utställningen
Max Björverud är en makare, skapare, kodare, uppfinnare, teknolog, föreläsare och arrangör som arbetar med ljud. Individuellt och i samarbete med andra har han utvecklat ett antal interaktiva designtjänster, lekfulla och pedagogiska upplevelser för nationella och internationella institutioner. Läs mer om Max här.
Pedro Oliveira
Medverkar i utställningen
Pedro Oliveira är forskare och ljudkonstnär som arbetar med en antikolonial studie av lyssnande och dess materiella skärningspunkter med våldet vid den europeiska gränsen. Hans verk har ställts ut och framförts vid bland annat Akademie der Künste Berlin, Send/Receive Festival Winnipeg, CTM Festival, Festival Novas Frequências och Akademie Schloss Solitude. Han har haft stipendier vid Leuphana Institute for Advanced Studies och Helsinki Collegium for Advanced Studies samt undervisat vid Humboldt University Berlin och Heinrich-Heine University Düsseldorf. För närvarande är han gästprofessor i Sound Studies och Sonic Arts vid Universität der Künste Berlin.
Tania Ruiz
Medverkar i utställningen
Tania Ruiz, född i Chile och uppvuxen i Colombia, är en fransk bildkonstnär, föreläsare och forskare inom bildkonst samt medlem i forskningsgruppen TEAMeD (Théorie, Éxperimentation, Arts, Media et Design) vid Université de Paris 8. Ruiz har en doktorsexamen i skön konst och hennes främsta fokus ligger på frågor som rör konst i det offentliga rummet. Bland hennes verk finns bland annat tre stora offentliga konstuppdrag, däribland ett stort permanent videobaserat konstverk för Malmö Centralstation. Läs mer om Tania här.
Bild: Maria Hellström Reimer och Tania Ruiz, DNA at play: the Transparency and Opacity of Recreational Genealogy
Kontakt
Med stöd från
BioMe-projektet och detta avslutande evenemang finansieras av WASP-HS, Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse och Marcus och Amalia Wallenbergs stiftelse.