Miltos Manetas Celebrating the demon
Två år efter att Miltos Manetas ”ockuperade” Whitney Biennalen öppnar Färgfabriken utställningen ”Celebrating the Demon: Whitneybiennial.com two years later” med konstnären på plats.
Färgfabriken har tagit initiativet till detta därför att projektet, genom handling, sätter en rad centrala frågor i rörelse. Vad det handlade om var att en enskild konstnär och internet kunde använda den stora elefanten Whitney för att skapa en betydligt vitalare situation. Vad ger det för konsekvenser? Hur påverkar det institutioner och makt? Hur påverkar vårt sätt att sända budskap? Hur påverkar det konsten och andra uttrycksformer? Är elefantens tid förbi? Manetas och hans vänner har valt ut det bästa från förra upplagan och lagt till en rad helt nya websidor. Miltos Manetas kommer till Färgfabriken, presenterar projektet och agerar VJ. Mai Ueda, en NEEN-stars, framför NEEN-songs. Angelo Plessas har gjort en ny logo och är även han närvarande. Autohorse kommer och spelar, det blir party med DJ:s och två barer.
Whitney Biennalen är en av konstvärldens stora händelser, en stor satsning av en stor institution där man presenterar den ”samtida” konsten i utställningsform. Förra biennalen fick dock ett störande moment. Konstnären Miltos Manetas köpte strax innan Whitneybiennalens öppning domänen www.whitneybiennial.com och ”curerade” en utställning på nätet, med websidor han gillade, de flesta inte gjorda för att vara ”konst” utan helt enkelt experiment för vad man kan uttrycka på webben. Detta projekt, skapat av en ensam konstnär, skakade den stora institutionen – och stal mycket av den mediala uppmärksamheten.
Eftersom Manetas under flera år undersökt just webbens möjligheter till uttryck (han startade 2000 Eletronic Orphanage i LA och lanserade på Gagosian Gallery samma år begreppet NEEN, som ett samlingsnamn för nya uttryck i en digital och interaktiv era.
Den 12:e mars i år, samma dag som Whitney Biennalen öppnar igen presenterar Färgfabriken ”Celebrating the Demon: Whitneybiennial.com two years later”. Projektet kommer sedan att gå vidare runt om i världen.
Färgfabriken har tagit initiativet till detta därför att projektet, genom handling, sätter en rad centrala frågor i rörelse. Vad det handlade om var att en enskild konstnär och internet kunde använda den stora elefanten Whitney för att skapa en betydligt vitalare situation. Vad ger det för konsekvenser? Hur påverkar det institutioner och makt? Hur påverkar vårt sätt att sända budskap? Hur påverkar det konsten och andra uttrycksformer? Är elefantens tid förbi? Manetas och hans vänner har valt ut det bästa från förra upplagan och lagt till en rad helt nya websidor. Miltos Manetas kommer till Färgfabriken, presenterar projektet och agerar VJ. Mai Ueda, en NEEN-stars, framför NEEN-songs. Angelo Plessas har gjort en ny logo och är även han närvarande. Autohorse kommer och spelar, det blir party med DJ:s och två barer.