Jan Håfström Walker
Separatutställning
Stora salen, Färgfabriken
Jan Håfström visar från den 28:e april i Färgfabrikens stora sal utställningen Walker, hans första riktiga utställning efter retrospektiven på Rooseum och Moderna museet 1994–1995.
Det är en mycket radikal återkomst, där Jan Håfström presenterar över 30 helt nya verk. Jan Håfström återvänder och radikaliserar det figurativa, pop-inspirerade måleri han använde vid mitten av 60-talet – ett måleri som skiljer sig radikalt från det intima och non-figurativa som kännetecknat hans skapande under 1970, 80- och 90-talen.
I arbetet med utställningen har Jan Håfström starkt påverkats av de resor till Ryssland, först S:t Petersburg och sedan Moskva, där han i Färgfabrikens regi visade en utställning med titeln ”The Inner Station”. Från början var det tänkt att samma utställning, något utökad, skulle visas på Färgfabriken, men ödet vill annorlunda. Med en flödande energi har konstnären skapat en svit verk som markerar en helt ny fas i hans konstnärskap. Även om, som Ulf Linde påpekat, Jan Håfströms ”kappa är sydd av ett annorlunda tyg”: Walker är bara ett annat sätt att dyka ner i en typisk håfströsmk värld. Med utgångspunkt i ett brutalt mord på öppen gatan i S:t Petersburg spelar Jan Håfström med influenser från Joseph Conrad till Fantomen, filmsekvenser och ikonmåleri. I centrum står Walker.
Till utställningen produceras en bok om drygt 150 sidor i fyrfärg, med snapshots från resorna till Ryssland av Matthias Johansson samt nyskrivna texter av Aris Fioretos, Carl Michael von Hausswolff och Jan Åman samt Jan Håfströms nya verk. Boken är formgiven av Anders Ljungman.
Relaterat
Parallellt i projektrummen visas två utställningar, båda fristående men ändå kopplade till Jan Håfströms Walker. I de två främre projektrummen visas en installation av Sergey Schvemberger, en av Rysslands främste grafiker, vars säregna träsnitt under senare år utvecklats och gått över till andra medier: måleri, kostym, rum och dataanimationer. Utställningen blir den första i väst där Schvembergers hela vidd presenteras. I det bakre projektrummen visar fotografen Mathias Johansson en svit bilder från S:t Petersburg och Moskva, när Jan Håfström ställde ut där innan utställningen Walker blev till.