Gavin Watson Raving ’89
Separatutställning
Den hyllade brittiske dokumentärfotografen visar fotografier från ravekulturens storhetstid.
Precis när man trodde att den hyllade Brittiske dokumentärfotografen Gavin Watson avklarat sitt imponerande livsverk – efter att ha gett ut den kultförklarade fotoboken Skins (1994) som bland annat inspirerade Shane Meadows att skapa filmen This Is England, och uppföljaren Skins & Punks (2008) som kom till tack vare att Brittiska Vice redaktören Andy Capper hittade hundratals unika, opublicerade bilder dammandes i en låda i Gavins pojkrum i Wycombe, England – mumlar han något om, ”några rave-bilder som ligger hemma och skräpar.” Några månader senare håller man den nästan 200 sidor tjocka boken Raving ’89 i sin hand och bläddrar förbluffat.
Gavin Watson har hunnit med en andra omfattande subkulturell djupdykning. Denna gång har stålhättorna och de uppkavlade 501:orna bytts ut mot sneakers och ankellånga Lonsdale mjukisbyxor, och den taktfasta Oi! punken mot hysteriska elektroniska beats. När han 1989 upptäckte den spirande engelska acid house scenen insåg han att ravekidsen hade kul på riktigt, till skillnad från hans skinhead polare som blivit trötta macho posörer. Utan att tveka kastade han sig helhjärtat in i ravekulturen och gav sig inte förrän varenda plats, person och företeelse utforskats – och fångats på bild.
Gavin växte upp i en tid då ungdomskultur fortfarande var nyskapande och spännande, och med Raving ’89 delar han, återigen, med sig av ögonblick han fångat från en scen som aldrig mer kommer att vara eller kännas ny, förutom i hans bilder.
“I loved the anarchy of the early parties. It was as if all those years we spent trying to jack the system through things like punk and aggression had had no effect, and then all these kids who’d never consider themselves political were creating this revolution. It was more punk than punk ever was.” – Neville Watson, Gavin’s bror och populär acid house DJ.
“What makes Gavin’s photos so special is that when you look at them, there’s clearly trust from the subject towards the photographer, so it feels like you’re in the photo rather than just observing.” – Shane Meadows, regissör.
Fördjupning
Läs en intervju med Gavin Watson här genom att klicka på bilden.
