At the End of a World – experimentella rörliga bilder
Grupputställning
Projektrummen, Färgfabriken
Curator: David Revés
At the End of a World är den första utställningen av en bredare curatoriell undersökning av David Revés, som fokuserar på frågor om död och ändlighet, förfall, ruin och kollaps inom olika biologiska, subjektiva, sociala, politiska, ekonomiska och planetära sammanhang.
På Färgfabriken utforskar vi dessa teman genom experimentell film och rörliga bilder av konstnärer med olika bakgrunder och geografiska områden, där varje film utvecklas genom sitt vittnesmål- och testamentskaraktär och vittnar om de ”tragedier” som är inneboende i det mänskliga – och mer-än-mänskliga – livet, liksom om en oupplöslig värld i ett tillstånd av ständig kris.
Mitt i bland olika horisonter av förlust och deras hemsökelser – av oförutsägbarhet, katastrof eller utrotning, men också processer av individuell eller kollektiv sorg – presenterar detta projekt olika territorier vid slutet av en värld. Genom detta försöker projektet inte bara kritiskt utmana vissa västerländska föreställningar om framsteg, rationalism och metafysik mobilisering inifrån, utan också att föreställa sig framtida spekulativa möjligheter. Förhoppningen är att detta enbart är just det: slutet på en given värld, där materiell ändlighet är en konstant, men bland otaliga andra som ännu väntar.
Om curatorn

David Revés är curator, författare och forskare. Ph.D. kandidat vid NOVA University (PT). Framtida gästforskare vid Linköpings universitet (SE), 2026-28. Grundare av METANOIA, ett nomadprojekt fokuserat på upplevelser och berättelser om utrotning, kollaps och ändlighet.
David Revés har utvecklat forskningsresidens, solo- och gruppprojekt för olika arenor såsom Färgfabriken (Stockholm); Cité des Arts (Paris); Artistes en Résidence (Clermont-Ferrand); CIAJG — Centro Internacional das Artes José de Guimarães (Guimarães); gnration (Braga); Culturgest (Porto); Alfaia (Loulé); USC och DIDAC Foundation (Santiago de Compostela); och Fidelidade Arte, Appleton, Leal Rios Foundation, Arpad Szenes – Vieira da Silva Foundation eller Carpintarias de São Lázaro (alla i Lissabon), bland andra.
Han var chef för programmering och curator på Galeria Painel (PT), medkurator vid DIDAC Foundation (ES) och en del av curatorteamet för CINENOVA – Interuniversity Film Festival (PT). Medvärd för samtalscykeln och podden LOVE AND DEATH.
David Revés upprätthåller en praxis av kritiskt och essäistiskt skrivande, publicerat regelbundet i konstnärsböcker, utställningskataloger, plattformar och tidskrifter som specialiserar sig på samtidskonst. Sedan december 2024 har han utsetts till meddirektör och curator för Salto, i Lissabon, PT.