Adelle Lutz Under/Covered
Separatutställning
Färgfabriken har det stora nöjet att presentera utställningen Under/Covered – vilket inte är något mindre än den första riktiga separatutställningen med den New York-baserade konstnären Adelle Lutz.
Adelle Lutz arbeten – tidigare och de hon visar nu – kan verkligen sägas vara delar i ett och samma konstnärskap – men det är alltså inte förrän nu, på Färgfabriken, som hon ställer ut i eget namn som konstnär. Hon har tidigare deltagit i grupputställningar samt ställt ut i samarbete med maken David Byrne.
Adelle Lutz visar på Färgfabriken fyra verk – men som alla relaterar till varandra. I samtliga verk har Adelle Lutz valt att använda hår, vanligt mänskligt hår, som huvudsakligt material. Besökarna kommer först att möta ”Corporate Adam & Eve” – två skyltdockor, en manlig och en kvinnlig, en med beige kostym en med dito klänning, men där kroppshåret flyttat ut från kroppen till kläderna. Hon visar vidare tre stolar – en blond, en brunett och en rödhårig, en serie teckningar (Tornado Drawings) samt något hon kallar ”The Sleeper Series”. Det är modeller av sängar med kuddar på vilka hon broderat text i hår.
Till utställningen görs en katalog om 48 sidor i 4-färg med texter av Anne Pasternak och Jan Åman, formgiven av Richard Hammarskiöld. Pasternak, som initierat till utställningen tillsammans med Åman, skriver ”Hår för hår, söm efter söm – Adelle Lutz skulpturer och målningar är minutiöst utförda. Genom att arbeta med klädesdesign, broderi och hantverk i hemmet – saker som traditionellt över hela jorden är förknippade med en ’kvinnlig sfär’ – skapar Adelle en konst som är på en och samma gång elegant, pervers och oförblommerat stark. Humor och det absurda kombineras med skönhet och elegans.” Adelle Lutz skriver själv i katalogen: ”Hair is pretty creepy in that it can keep on growing after a person dies. But these pieces have nothing to do with death.”
Om konstnären
Adelle Lutz är främst känd för sitt arbete med kostym för film, teater, musik och dans. Hon har arbetat med Paul Auster, med Robert Wilson, med Twyla Tharp och många fler. Det var också Adelle Lutz som låg bakom många av de legendariska kostymerna för popbandet Talking Heads. Hon har också arbetat direkt för tidskrifter – bland annat gjorde hon 1989 ett ”modereportage” för tidskriften Harpers Bazar där hon presenterade vilka kläder hon tyckte att Jesus borde ha om han skulle dimpa ner i dagens USA.
Relaterat
Under/Covered löper parallellt med Pause – en utställning och performance av Jean-Pierre Khazem i ett rum av Andreas Angelidakis.