Interpol – Ett globalt nätverk från Stockholm och Moskva


2 februari 1996 17 mars 1996

Grupputställning
Stora salen, Färgfabriken


Ett möte mellan konstnärer från Sverige och Ryssland. Om samtida konst, språk, institutioner, dialog och kommunikation med mera.


Efter dryga två år av möten, förberedelser och diskussioner landar nu projektet Interpol på Färgfabriken. Utställningen kommer visuellt närmast att se ut som ett enda verk, med en mängd individuella delar. Färgfabriken förvandlas till ett slags laboratoriemiljö med buggade sängar, en tunnel av hår, möjlighet till telefonkontakt med konstnärerna, en mobil ambassad, en terapi-taxi för färder i staden, Nationalakademi – och mycket mer.

Interpol har sin utgångspunkt i en mångårig dialog mellan Viktor Misiano vid Contemporary Art Center i Moskva och Jan Åman vid Färgfabriken i Stockholm. Från de två polerna Stockholm och Moskva inbjöds ett antal konstnärer från varje stad. Dessa inviterades med två förbehåll: varje konstnär skulle bjuda in en partner från ett annat land och varje ”par” erbjöds ta hela utställningsrummet i anspråk. Därmed startade en lång och komplex process som kommit att handla om samarbetets, dialogens och konstens villkor. Det har utvecklats till ett verkligt möte mellan öst och väst, mellan Ryssland, Sverige och världen efter Berlin-murens fall. Interpol har blivit en process som ställer det mesta på sin spets: Den samtida konsten, grupputställningen, språket, institutionerna, dialog kommunikation.

Klockan 18.00 vernissagedagen sker den högtidliga utdelningen av det av Maurizio Cattelan instiftade priset Interprize  – för främjandet av ett internationellt nätverk inom samtidskonsten, till tidskriften Purple Prose chefredaktör Elein Fleiss och Oliver Zahm från Paris.

Senare under våren kommer Interpol II att genomföras på Contemporary Art Center i Moskva.

Deltagande konstnärer och verk

Bigert & Bergström (Sverige), som med Johannes Albers (Tyskland), Ella Tideman (USA) och Petra Maitz (Tyskland) som chaufförer sätter en terapi-taxi i rullning på Stockholms gator samt skapat ett terapitaxi-fik av Färgfabrikens bar.

Ernst Billgren (Sverige), samarbetar med djur och natur, Oleg Kulik (Ryssland) samt presenterar en ny Nationalakademi.

Alexander Brener (Ryssland), gör en serie performances på temat ”känslornas språk”.

Anatolij Osmolovskij (Ryssland), kommer de tre första dagarna att genomföra en omröstning om utställningens vara eller icke vara.

Maurizio Cattelan (Italien), lanserar ett internationellt pris, Interprize – för främjandet av ett internationellt nätverk inom samtidskonsten, som delas ut för första gången på vernissaget den 2:a februari. Pristagare är den franska konsttidskriften Purple Prose.

Vadim Fisjkin (Ryssland), installerar på Färgfabriken en telefonenhet per konstnär där publiken kan nå varje konstnär via en mobiltelefon.

Irwin (Slovenien), presenterar en mobil ambassad ifrån vilken åskådarna kan uppleva utställningen.

Dimitrij Gutov (Ryssland), presenterar ett projekt av Lifsjit institutet kring hegelianska teorier.

Wenda Gu (Kina), bygger i utställningen centrum en tunnel tillverkad av människohår från Sverige och Ryssland.

CM von Hausswolff (Sverige), Andrew McKenzie (England) och Ulf Bilting (Sverige), skapar en buggad ”sleep-in” med en madrass för varje konstnär, där konstnärer och publik är inbjudna att sova under utställningens första dagar.

Ulrika Karlsson (Sverige) och Ioanna Theocaropolou (Grekland), producerar en serie flyers.

Jurij Leiderman (Ryssland), bjöd in tre samarbetspartners, den ryska sekelskiftesfilosofen Fjodorov, Marcel Duchamp och Jeff Koons. Resultatet av frånvaron av kommunikation kommer att visas i utställningen.

Birgitta Muhr (Sverige) och Matthias Wagner K (Tyskland), projicerar ett bultande hjärta och en kommunikationsenhet.

Dan Wolgers (Sverige) som fattat ett märkligt beslut.