Cullbergbaletten – Gästspel med urpremiär


10 november 2011 20 november 2011

Uppförande av Tilman O’Donells föreställning ”The progression of things”

Skapad av: Tilman O’Donnell och dansarna
Ljus/projektioner: Thomas Zamolo
Dansare: Adam Schütt, Agnieszka Dlugoszewska, Daniel Sjökvist, Kristóf Várnagy, Luis Rodriguez, Patricia Vázquez, Shumpei Nemoto, Victoria Roberts, Fem Rosa


Färgfabriken gästas av Cullbergbaletten som är en del av Riksteatern och föreställningen The progression of things av Tilman O’Donell.


The progression of things utmanar den allmänt utbredda synen på historien som ett linjärt fenomen – och dess inneboende begrepp om framåtskridande, utveckling och övernaturlighet genom mytbyggande. Stater, kulturer, samhällen och enskilda individer söker ständigt efter myter att leva efter, framförallt baserat på vår uppfattning om tiden som något linjärt, som rör sig framåt medan det som egentligen verkar ske mer liknar ett konstant kretslopp. Det vill säga: vi rör oss på ett sätt som vi ser som linjärt, samtidigt som vi var och en genomlever samma problem som människorna omkring oss. Vi möter tillvaron genom en serie identiska strävanden, som omdefinieras genom ständigt skiftande omständigheter.

Sakernas framåtskridande som konstanta kretslopp (eller till synes slutna cirklar av erfarenhet) speglas i kroppens strävanden under det improviserade stycket. Här konfronteras dansaren ständigt med samma uppsättning förkroppsligade omständigheter i direkt relation till upplevelsen och omkastandet av tiden. Dansaren strävar efter att på nytt utforska det konstanta tillståndet av liv i vad som kan beskrivas som ”nuet”, och att synliggöra detta genom det fysiska uttrycket. En sluten cirkel bildas med det som just skett och det som kanske händer i nästa ögonblick.

Genom att i framförandet presentera en modell av dessa konstanta kretslopp vill jag föra fram ett alternativ till historien som ett linjärt framåtskridande, med dess nödvändiga kritiska centrering på det som vi ser, dess språkliga dominans och tendensen att alltid berätta saker linjärt. Om det här prydliga och välorganiserade framskridandet av tiden och historien inte fanns, vilka andra sätt att berätta skulle vi då ha? Var går gränsen för vilka typer av berättande den förutbestämda logiken i vårt språkliga system kan klara av? Typer av berättande som kan komma och gå i en helt annan dimension? Vad finns kvar?

Om Tilman O´Donnel

Tilman O´Donnell är född i USA och utbildade sig vid National Ballet School i Toronto (Kanada) och startade sin dansarkarriär i Göteborgs Operans balett under konstnärlig ledning av Anders Hellström. Under 2002 dansade Tilman i Staatstheater Saarbrücken under Marguerite Donlons ledning. 2003 kom han till Cullbergbaletten ledd av Johan Inger. Här var han fram till 2007. Sedan 2007 dansar Tilman i The Forsythe Company i Frankfurt. Tilman O´Donnell debuterade som koreograf 2002 och har tilldelats förstapriset i två stora internationella koreografitävlingar. 2005 utnämndes han till både ”dansare att hålla ögonen på” och ”koreograf att hålla ögonen på” av Europas ledande dansmagasin Ballet Tanz. Under 2010 beställde GöteborgsOperans balett ett verk av Tilman och han skapade där helaftonen This is. Våren 2011 gjorde han ett platsspecifikt verk för Cullbergbaletten i Marabouparkens konsthall i Stockholm.