Carl Johan De Geer Ledtrådar


12 april 2014 17 augusti 2014

Retrospektiv utställning
Stora salen, Färgfabriken

Curatorer Lina Josefina Lindqvist och Fia Palmgren


Carl Johan De Geers retrospektiva utställning  – den första i sitt slag – lotsar besökaren in i mötet mellan arbetsglädje och dystopi; en särskild plats där ledtrådarna till konstnärens föreställningsvärld pusslas samman och bildar en helhet.


Våren och sommaren 2014 fylldes Färgfabrikens stora sal med ett egensinnigt konstnärskap som genom närmare femtio år förbehållslöst rört sig mellan olika genrer. Film, fotografi, textil, måleri, litteratur, grafik och scenografi – varierade uttrycksmedel för ett konsekvent utforskande av omvärlden. Med perspektivförskjutande referenser till såväl hötorgskonst och kioskdeckare som Prins Eugen lyckas De Geer ständigt överraska. En omisskännlig stil som i decennier kännetecknats av knivskarpa detaljer, lustfyllda rörelser, humor och uppriktigt allvar. Ett genomskådande öga och en tröstande röst – alltid i relation till tidsandan oavsett om framtidsprognoserna för tillfället varit hoppfulla eller dystra.

Om konstnären

Som en del av 68-rörelsen gjorde han sig känd för allmänheten genom att väcka uppståndelse med provokativa affischer som uppmanade svenska folket att vara onationella, att vägra vapen och skända flaggan. Polis beslagtog de utställda bilderna – idag eftertraktade och kultförklarade grafiska blad. Färgsprakande och egensinniga mönster – Carl Johan De Geer var 1970 en av grundarna till den numera klassiska och stilbildande 10-gruppen. Textilkonsten var inte bara en estetiskt intressant och livfull uttrycksform; färgkombinationer och motiv var ett regelrätt uppror mot de snäva, borgerliga ideal som präglat hans adliga bakgrund.Tv-produktionen Tårtan (1972) kom att både älskas och hatas av publik och kritiker. Tillsammans med bäste vännen och kollegan Håkan Alexandersson skapade Carl Johan De Geer ett säreget barnprogram, för alltid inskrivet i svensk tv-historia. Med de självbiografiska dokumentärfilmerna rönte Carl Johan De Geer stora framgångar på 2000-talet: både roliga och allvarliga, uppriktiga och underhållande – berättade med den egna rösten, ofta om det förflutna – utan att vara nostalgiska. Med kameran som tröst, Del 2 (2004) utsågs av Cinemateket till en av 00-talets fyra svenska, bästa filmer.

Fördjupning

Samtal mellan Carl Johan De Geer och Eric Ericson

Ledtrådar
av Eric Ericson

Ledtrådar om mönsterrapport

Under förarbetet med utställningen berättar Carl Johan De Geer om konsten med mönsterrapporter. Filmad och klippt av Lina Josefina Lindqvist.

Audioguide

Hör konstnären berätta om ett urval av verken i utställningen Ledrådar. Lyssna genom att trycka på länken under respektive bild.

Klipp 1: Vägvalet, arbetsglädje eller dystopi?
Klipp 2: Påskön
Klipp 15: Farfars lunch
Klipp 18: Tage Erlander, Sverige år 2020 och återbruk
Klipp 19: Den stora missuppfattningen
Klipp 20: Mänsklighetens botten

Utställningfolder

Här kan du ladda ner foldern för utställningen med bland annat en text av Eric Ericson och en kort biografi ur boken Jakten mot nollpunkten.

Utställningsfolder (PDF)


Relaterat

Färgfabriken visade 2010 utställningen Inte utan orsak med Carl Johan De Geer och Marianne Lindberg De Geer på Färgfabriken Norr i Östersund.