1917–2017: Hundra år av den Ryska Revolutionen i Konst och Estetik Ett tredagarsprogram om relationen mellan konst och revolution i Ryssland.


19 oktober 2017

Konferens
Färgfabriken, Södertörns högskola och Moderna museet



Hela detta program sker på engelska, därför följer informationen nedan på engelska.

Program på Färgfabriken, 19 oktober:

Konferensen kommer att samla forskare från områden som rör bildkonst, kulturstudier, media och estetik för att diskutera frågor om förhållandet mellan konst och revolution i Ryssland.

Det syftar till att diskutera hur den ryska revolutionen återspeglades i konst och estetik under de senaste 100 åren och att kartlägga de diskurser, trender och konstnärliga utvecklingar inom bildkonst, arkitektur, film och media som föddes ur trots och i motsats till den bolsjevikiska revolutionen både i Ryssland och över hela världen.

Konferensprogrammet utmanar etablerade akademiska paradigm både i Ryssland och internationellt och omvärderar relationerna mellan konst, estetik och media som fanns under sovjettiden och själva revolutionen som en politisk, historisk och social händelse.

17:00 Doors open

17:30–17:45 Welcome note (organizing committee)

17: 45–18:30 Public lecture: Per Enerud, Media and Communications Council, Sweden’s Embassy in Moscow

The Russian Revolution mirrored in Swedish archive – how did Swedish diplomates, politicians and poets view Revolution.

18:45–19:15 Performance: Project Nord2Nord, Breakin’ Revolution

19:15–22:00 Conference reception

Om deltagarna

Per Enerud, huvudtalare

Föreläsning : Den Ryska revolutionen speglas i Svenska arkiv – Hur såg svenska diplomater politiker och poeter på den ryska revolutionen?

Konferensen kommer att samla forskare och forskare från områden som rör bildkonst, kulturstudier, media och estetik för att diskutera frågor om förhållandet mellan konst och revolution i Ryssland.

Det syftar till att diskutera hur den ryska revolutionen återspeglades i konst och estetik under de senaste 100 åren och att kartlägga de diskurser, trender och konstnärliga utvecklingar inom bildkonst, arkitektur, film och media som föddes av, trots och i motsats till den bolsjevikiska revolutionen både i Ryssland och över hela världen.

Konferensprogrammet utmanar etablerade akademiska paradigmet både i Ryssland och internationellt och att omvärdera relationerna mellan konst, estetik och media som fanns under sovjettiden och själva revolutionen som en politisk, historisk och social händelse.

Performance: Breakin’ Revolution

The Russian Revolution started in factories’ barracks and burst out to the streets of Petrograd in 1917. Hundred years later, street dancers bring the revolution back in their performance to Färgfabriken. The experimental piece has no director as the Tsar already resigned. Each dancer is her/his own choreographer who follows the general outline of historical events having taken place in October 1917. Just as revolution never goes as planned, the show allows room for improvisation and surprise even to dancers themselves. Breaking, along with other elements of Hip Hop culture, became popular among Russian youth in the end of Perestroika and spilled over to the 1990s becoming one of the most popular and challenging dance styles. Russian breaking has its unique style known for its technique, inherent power, competitiveness and adherence to specific crews each having their own flavour.

The Breakin’ Revolution team is made up of dancers coming from different crews such as FunkFanatix, Flowjob, Nordside, and United Zoo. The performance is a part of a collaborative project Nord2Nord that explores the Hip Hop’s potential to ensure long-term cooperation between Sweden and Russia in the field of youth culture.


Samarbetspartners

Södertörns högskola
Moderna Museet